نشست صلح افغانستان پس از ماه رمضان برگزار می‌شود

پیش‌تر اعلام شده بود که کنفرانس صلح افغانستان روز ۲۴ آوریل برگزار خواهد شد

آمریکا و طالبان در مذاکرات دوحه توافق کرده بودند که نیروهای آمریکایی تا ماه مه افغانستان را ترک کنند، اما زمان خروج این نیروها تا سپتامبر به تعویق افتاده است- Press Office of President of Afghanistan / AFP

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گفته است که کنفرانس صلح افغانستان که قرار بود روز ۲۴ ماه مه در استانبول برگزار شود، به دلیل تاخیر در برخی مقدمه‌چینی‌ها به تعویق افتاده است.

او توضیح نداده که مشکل پیش آمده در «مقدمه‌چینی» چه بوده و آیا دلیل تعویق کنفرانس صلح، خودداری طالبان از شرکت در نشست بوده است.

در روزهای اخیر گزارش شده بود که طالبان اشتیاق چندانی از خود برای شرکت در کنفرانس استانبول نشان نداده و از جمله طرح یا حتی اعضای هیئت خود را معرفی نکرده است.

چاووش اوغلو در عین حال در توییتی خبر داده است که این کنفرانس با هماهنگی با دیگر میزبانان پس از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

او نوشته: «ما با قطر، آمریکا و سازمان ملل رایزنی کردیم و تصمیم گرفتیم کنفرانس استانبول در مورد فرآیند صلح افغانستان را به بعد از عید فطر موکول کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، رویترز به نقل از منابعی مطلع در افغانستان گزارش داده است که علت تعویق، خودداری طالبان در شرکت در این کنفرانس در روز مقرر بوده است.

دولت افغانستان، روز سه‌شنبه بار دیگر بر آمادگی کامل خود برای شرکت در نشست صلح استانبول خبر داد. همزمان، خبرگزاری مهر، از رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان، انتقادهایی را به تلاش‌ها برای برگزاری نشست استانبول مطرح کرده است. 

مجاهد گفته است بعضی از کشورها تلاش می‌کنند تا از طریق نشست استانبول در امور داخلی افغانستان مداخله کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر امسال به صورت کامل از افغانستان خارج خواهند شد.

آمریکا و طالبان پیش‌تر در مذاکرات خود در دوحه توافق کرده بودند که نیروهای آمریکایی تا ماه مه امسال افغانستان را ترک کنند، اما دولت جدید در آمریکا اعلام کرد که امکان انجام چنین کاری وجود ندارد و خروج نیروهایش از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر به طول خواهد انجامید.

این تصمیم آمریکا با مخالفت طالبان روبه‌رو شد. با این همه هنوز مشخص نیست که آیا طالبان به‌طور کامل از مذاکرات صلح عقب نشسته است یا نه.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است: «ما همیشه به صورت روشن گفته‌ایم که استانبول جایگزین دوحه نشده است و ما به‌طور گسترده‌ای به تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک خود ادامه خواهیم داد.»

بیشتر از جهان