ادامه تلاش‌ها برای ترغیب طالبان به حضور در مذاکرات استانبول

طالبان تاکنون بر عدم شرکت در کنفرانس صلح استانبول تا زمانی تاکید دارند که همه نیروهای خارجی از کشور خارج شوند

ترکیه، افغانستان و پاکستان می‌کوشند نشست سه‌جانبه‌ای پیش از کنفرانس صلح استانبول برگزار کنند-Qatar News Agency / AFP

منابع معتبر به ایندیپندنت فارسی گفتند که تلاش‌ها برای کشاندن طالبان پای میز مذاکره در نشست صلح استانبول وارد مرحله حساسی شده است و تاکنون چند جلسه میان نمایندگان ویژه ایالات متحده آمریکا، قطر، ترکیه و سازمان ملل متحد با رهبران سیاسی طالبان در دوحه برگزار شده است.

دیپلمات‌ها می‌کوشند طالبان را قانع کنند در نشست سرنوشت‌ساز استانبول در تاریخ ۲۴ ماه آوریل شرکت کنند. گروه طالبان گفته است تا زمانی که تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی شرکت نخواهند کرد.

آمریکا اعلام کرده که خروج نیروهای خارجی از اول ماه مه شروع و تا ۱۱ ماه مه تکمیل خواهد شد.

بر اساس اظهارات منابع مطلع، طالبان پیش از شرکت در نشست استانبول تاکید دارد که برخی از تعهدهای دیگر آمریکا به این گروه نیز عملی شود. از جمله آزادی هفت هزار زندانی دیگر طالبان از زندان‌های دولت افغانستان، حذف نام رهبران طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد و چگونگی مشارکت سیاسی آنها در قدرت.

به نظر می‌رسد در جریان این مذاکره‌ها پیشرفت حاصل شده، اما تمام موانع از سر راه برداشته نشده است.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، پس از چند روز دیدارهای فشرده دوباره به آمریکا بازگشته است تا با مقام‌های ارشد دولتش رایزنی کند.

همزمان، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، به ایندیپندنت فارسی گفت که در مورد شرکت طالبان در نشست قطر «چیز جدیدی وجود ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال تنها سه روز مانده به زمان اعلام‌ شده نشست صلح استانبول و وزارت خارجه ترکیه لغو این جلسه را اعلام نکرده است.

هفته گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، گفت‌وگوی تلفنی انجام داد و بر ضرورت برگزاری نشست استانبول تاکید کرد. مقام‌های پاکستانی از طالبان خواسته‌اند که در این نشست شرکت کنند.

از سوی دیگر، ترکیه، پاکستان و افغانستان در صدد هستند که نشست سه‌جانبه‌ای برای پیش از برگزاری نشست صلح استانبول برگزار کنند تا در مورد مسائل مربوط به روند صلح افغانستان گفت‌وگو کنند.

بسیاری برگزاری نشست صلح استانبول را در سرنوشت سیاسی آینده کشور تعیین کننده می‌دانند و تاکید کرده‌اند که انتظار می‌رود دیر یا زود کنفرانس صلح برگزار شود.