عربستان سعودی: توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر با ایران انجام شود

ریاض از تهران خواست از دامن زدن به بحران‌ها و قرار دادن منطقه در معرض تنش‌های بیشتر پرهیز کند

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی-SPA / AFP

کابینه عربستان سعودی در پایان نشست روز سه‌شنبه خود به ریاست ملک سلمان، پادشاه این کشور، بار دیگر خواستار تعامل ایران در مذاکرات جاری در وین شد و از تهران خواست از دامن زدن به بحران‌ها و قرار دادن منطقه در معرض تنش‌های بیشتر خودداری کند.

ایران و کشورهای باقیمانده در برجام شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه به همراه آمریکا در حال مذاکره برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها هستند. همزمان گزارش‌های درباره مذاکره مستقیم نمایندگان ایران و عربستان سعودی منتشر شده است.

شورای وزیران عربستان سعودی روز سه‌شنبه، در نشست خود که به دلیل همه‌گیری کرونا به طور آنلاین برگزار شد، تلاش حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی برای هدف گرفتن غیرنظامیان را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، کابینه عربستان از جامعه بین‌المللی می‌خواهد به توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر با ایران دست یابد که از طریق اقدامات نظارتی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود.

این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که نمایندگانی از ایران و عربستان اخیرا با دستور کاهش تنش‌ها در عراق با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایننشال‌تایمز نخستین نشریه‌ای بود که این خبر را منتشر کرد و اکنون آسوشیتدپرس نیز به نقل از منابع عراقی و یک مقام خارجی در بغداد برگزاری این نشست را تایید کرده است. بر اساس این گزارش هنوز روشن نیست مذاکرات چقدر پیشرفت داشته، اما به نظر می‌رسد نشست‌های دیگری نیز برگزار شود.

این خبرگزاری آمریکایی می‌گوید دور نخست گفت‌و‌گوهای مستقیم بین ایران و عربستان که نشانه‌ای از احتمال کاهش تنش‌ها است برگزار شده، اما انتظار نمی‌رود که به زودی به نتیجه برسد.

مقامات رسمی ایران یا عربستان سعودی هنوز به طور مستقیم این خبر را تایید نکرده‌اند. اما مقاماتی مانند ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق به طور تلویحی به مذاکرات و نقش عراق در این زمینه اشاره کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته که تهران از گفت‌و‌گو با عربستان استقبال می‌کند.

روابط ایران و عربستان به دنبال حمله پنج سال پیش به کنسولگری عربستان در مشهد و خارج شدن دیپلمات‌های سعودی از ایران سرد‌تر شد.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند تلاش دولت بایدن برای توافق با ایران و بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها بدون پرداختن به نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه شامل عربستان سعودی و اسرائیل به نتیجه نمی‌رسد. به گفته آنها چشم‌پوشی بر این نگرانی‌ها در جریان مذاکرات منتهی به برجام در دولت اوباما، در نهایت به شکست برجام منجر شد.

برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های تحریک آمیز جمهوری اسلامی در منطقه از جمله این نگرانی‌ها به شمار می‌رود.