موشک‌های پاتریوت یونان از آسمان عربستان دفاع می‌کنند

حملات راکتی و پهپادی حوثی‌های یمن علیه عربستان اخیرا افزایش یافته است

 سامانه موشکی پاتریوت مستقر در فرودگاه نظامی آتن - STR / AFP

یونان و عربستان سعودی روز سه‌شنبه توافقنامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن، یونان سامانه موشکی پدافند هوایی پاتریوت را به صورت قرضی در اختیار ریاض خواهد گذاشت.

به گزارش رویترز، یک مقام یونانی روز سه‌شنبه گفت که این سامانه ضدهوایی ساخت آمریکا برای حفاظت از تاسیسات نفتی حساس عربستان سعودی در برابر حملات موشکی و پهپادی به کار خواهد رفت.

روز ۲۳ فروردین ماه، رسانه‌های یونان، از جمله وبسایت خبری پِنتاپوستاگما، خبر از مذاکرات مقامات وزارت دفاع عربستان سعودی و یونان مبنی بر انتقال یکی از شش رصد سامانه پدافند موشکی برد بلند پاتریوت و گروهی از پرسنل نیروی هوایی یونان به عربستان سعودی تا ۲۰ آوریل خبر داده بودند. بر اساس این گزارش‌ها، به دنبال دستور رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تخلیه و خروج سه واحد سامانه پدافند موشکی زمین به هوای پاتریوت پی اِی سی-۳ ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی، حال یونان در راستای جایگزینی دست‌کم یکی از این سه واحد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر گزارش شده بود که آمریکا دست‌کم سه آتشبار ضد موشکی پاتریوت را از منطقه خیلج فارس بیرون برده‌است، از جمله یکی از آنها که سالها برای حفاظت از نیروهای آمریکایی، در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی مستقر بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، برخی تجهیزات از جمله یک ناو هواپیمابر و سامانه‌های مراقبتی از خاورمیانه بیرون برده‌می‌شوند تا به نیازهای نظامی در نقاط دیگر جهان پاسخ بدهند. به گفته این مقام‌ها، کاهش بیشتری نیز درراه است.

همزمان، اواسط فرودین ماه گزارش شد که ایالات متحده در حال بررسی فروش تسلیحات دفاعی و اجرای برنامه‌های مبادله نظامی برای حمایت از عربستان سعودی در برابر حملات هوایی حوثی‌های یمن است. مقام‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: «گزینه‌‌های مورد بحث عبارتند از فروش سلاح‌های خاص دفاعی از جمله رهگیر‌های موشکی؛ گسترشی تقسیم اطلاعات؛ آموزش بیشتر؛ و برنامه‌های تبادل نظامیان.»

در چند ماه گذشته، حملات موشکی و پهپادی شبه‌نظامیان حوثی یمن که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند، علیه تاسیسات نفتی و غیرنظامی عربستان سعودی افزایش یافته است.