روحانی: نمی‌توانیم منتظر واکسن کرونای داخلی بمانیم

موج چهارم کرونا در ایران هنوز به قله نرسیده است

همزمان با اعلام نگرانی مقام‌های بهداشتی نسبت به پرشدن ظرفیت بیمارستان‌های کشور در موج جدید شیوع کرونا، حسن روحانی از همه شرکت‌های خصوصی خواست تا هر نوع واکسن کرونای خارجی که می‌توانند را وارد کنند.

روحاین صبح پنج‌شنبه ۲۶ فروردین در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نفت گفت که از شرایطی که موج جدید کرونا در کشور ایجاد کرده است نگران است. این سخنان روحانی در حالی است که او در نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در فروردین‌ماه از شکسته‌شدن زنجیره کرونا سخن گفته بود.

روحانی در سخنان امروزش، واکسیناسیون را کلید عبور از بحران کنونی کرونا در ایران دانست و گفت: «امروز کلید یک واکسن است اتفاقا شرکت های خصوصی راحت تر می توانند واکسن ها را وارد کنند. ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم.باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم.»

سخنان جدید حسن روحانی درباره لزوم واردات واکسن‌های خارجی در حالی است که پس از ممانعت علی خامنه‌ای برای ورود واکسن‌های تولیدی آمریکا و انگلیس در روز ۱۹ دی‌ماه سال گذشته، ایران ۴ ماه کلیدی برای تامین واکسن را از دست داده است. هم‌اکنون ۳ واکسن تولیدی شرکت‌های آمریکایی و واکسن آکسفورد-آسترازنکا ساخت انگلیس محور برنامه‌های واکسیناسیون در جهان هستند. درکنار این واکسن‌ها، واکسن اسپوتنیک وی ساخت روسیه و سینوفارم ساخت چین نیز به میزان کمتر در برنامه‌های واکسیناسیون جهانی استفاده شده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در چند ماه گذشته عمده تمرکز خود را بر روی ساخت دست‌کم سه واکسن تولید داخلی گذاشته‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفته است که دست‌کم یکی از این واکسن‌ها احتمالا در شهریورماه برای استفاده عمومی آماده خواهد شد. ایران همچنین برنامه تولید مشترک واکسن با کوبا را عملیاتی کرده است و پیشنهاد تولید مشترک به چین و روسیه هم داده است. هنوز درباره پیشرفت این برنامه‌های تولید مشترک اخبار دقیقی منتشر نشده است.

روحانی در سخنان امروزش، بدون اشاره به نقش دولتش در اوج‌گیری مجدد کرونا گفت که مقصر این موج جدید ویروس‌های انگلیسی است که از عراق به ایران وارد شده است. روحانی در ابتدای هفته نیز گفته بود که دولت او مانند دیگر دولت‌های جهان نمی‌تواند مانع ورود ویروس به کشور شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور ایران مجددا از شرکت‌های خصوصی دعوت کرد تا به صورت مستقیم کار ورادات واکسن را پیش ببرند. این سومین باری است که حسن روحانی خواستار ورود شرکت‌های واردکننده دارو به بازار واکسن کرونا می‌شود. روز ۲۸ اسفند نیز سازمان غذا و دار از شرکت‌های خصوصی خواسته بود برای واردات واکسن کرونا درخواست خود را ارائه کنند. با این حال هنوز هیچ شرکت خصوصی نتوانسته واکسن کرونا را خریداری و به ایران منتقل کند. بخش مهمی از سردرگمی شرکت‌های خصوصی به دستور علی خامنه‌ای برای ممانعت از ورود واکسن‌های ساخت انگلیس و آمریکا باز می‌گردد. برخلاف دو واکسن ساخت روسیه و چین که توزیع جهانی واکسن در اختیار دولت‌ها است، شرکت‌های تولید کننده واکین در آمریکا و انگلیس مستقیم با شرکت‌ها و کشورها وارد مذاکره می شوند.

روحانی با این حال گفت که او حاضر است شخصا مشکل شرکت‌های واردکننده دارو را حل کند : « هر شرکتی که برای ورود واکسن کوچک ترین مشکلی دارد، به دفتر رییس جمهور نامه بنویسد. من مستقیم مسأله را دنبال می کنم زیرا در هفته های آینده براحتی می توانیم میلیون ها دوز واکسن وارد کنیم. واکسن می تواند مردم را از مرگ بخوبی مراقبت کند.»