فراوانی انسولین در بازار سیاه داروی ایران به قیمت سه‌برابر

این دارو در ایران کمیاب است و به‌صورت سهمیه‌بندی تنها در داروخانه‌های منتخب عرضه می‌شود

انواع انسولین ایرانی و خارجی در بازار سیاه داروی ناصرخسرو تا حدود سه‌برابر قیمت اصلی فروخته می‌شود- تصویر از محمد عباس‌نژاد/ روزنامه همشهری

درحالی که موضوع کمبود و حتی نایاب‌شدن داروی انسولین برای بیماران مبتلا به دیابت در ایران از پاییز سال گذشته خبرساز شده است و خبرهای مرتبط با آن همچنان ادامه دارد، گزارش‌ها از فراوانی این دارو در بازار سیاه و فروش آن تا حدود سه‌برابر قیمت خبر می‌دهد.

خبرگزاری ایلنا روز یکشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، در گزارشی میدانی از بازار سیاه دارو در خیابان ناصرخسرو، نوشته است که اکثر دلال‌های دارو انواع انسولین ایرانی و خارجی را به قیمت‌های بالا، تا حدود سه‌برابر قیمت اصلی در اختیار مشتریان می‌گذارند.   

بنابر این گزارش، انسولین خارجی «نووُ رَپید» (novorapid) که بسته پنج‌تایی آن در داروخانه بدون دفترچه بیمه حدود ۱۵۰هزار تومان و البته درحال حاضر کمیاب است، در بازار سیاه به‌وفور وجود دارد و به مبلغ حدود ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. 

یکی از دلال‌ها که ارزان‌ترین قیمت را برای این دارو اعلام کرده، به خبرنگار ایلنا گفته است:«هر بسته پنج تایی را ۴۳۰ هزار تومان می‌دهم، ولی الان پنج بسته دارم که اگر همه را بخری، بسته‌ای ۴۰۰ می‌دهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایلنا، انسولین ایرانی بازالین در بازار سیاه ناصرخسرو ۴۵۰ هزار تومان (برای هر بسته پنج‌تایی) است و انسولین‌های خارجی نوویکس و لانتوس هم کمی گران‌تر به فروش می‌رسد؛ البته یک دلال هم برای بسته پنج‌تایی لانتوس، به خبرنگار قیمت ۳۵۰‌هزار تومانی داده است. دلال‌های دارو گفته‌اند که نوعی انسولین هندی هم در اختیار دارند که فروش زیادی ندارد، «چون کسی خیلی به آن اعتماد ندارد».

همه دلال‌ها به خبرنگار ایلنا که به‌عنوان خریدار به آن‌ها مراجعه کرده است، اطمینان داده‌اند انسولینی که می‌فروشند تحت شرایط مناسب و در جای خنک و یخچال نگهداری می‌شود و «تاریخ هیچ‌کدام‌شان مشکل ندارد.»

این درحالی است که بیماران مبتلا به دیابت در ماه‌های گذشته با کمبود انسولین مواجه بوده‌اند و این دارو به‌صورت سهمیه‌بندی تنها در داروخانه‌های منتخب عرضه می‌شود. 

سال گذشته در اوج کمبود انسولین، گروهی از کاربران رسانه‌های اجتماعی با هشتگ «#انسولین_نیست» به مشکلات بیماران مبتلا به دیابت برای دسترسی به این داروی ضروری پرداخته بودند. همزمان بعضی مسئولان وزارت بهداشت، دلیل اصلی کمبود انسولین را تحریم‌ها و مشکل برای تأمین ارز واردات این دارو اعلام کردند.