انیسه شهید، بهترین خبرنگار سال ۱۴۰۰ افغانستان شد

خانم شهید خبرنگار تلویزیون خصوصی طلوع است و بیشتر روی مسائل سیاسی و حقوق بشری تمرکز می‌کند

خانه آزادی بیان افغانستان، بانو «انیسه شهید»، خبرنگار افغان و کارمند تلویزیون خصوصی طلوع را به عنوان «چهره آزادی بیان» معرفی کرد و او را بهترین خبرنگار سال ۱۴۰۰افغانستان نامید.

برای به دست آوردن عنوان بهترین خبرنگار سال در افغانستان، بیش از یک هزار و ۷۰۰ خبرنگار نامزد بودند. داوران، پس از بررسی عملکرد همه نامزدها، بانو انیسه شهید را به عنوان «بهترین خبرنگار سال» و «چهره آزادی بیان» در این کشور برگزیدند و این دو لقب را به وی اعطا کردند.

حامدکرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی، شماری از اعضای مجلس نمایندگان، اعضای جامعه مدنی، خبرنگاران افغان و شهروندان این کشور، کسب این دو عنوان را خانم انیسه شهید تبریک گفتند و موفقیت‌های بیشتر وی در امر اطلاع‌رسانی را آرزو کردند.

عبدالله عبدالله، نوشت:«بانو انیسه شهید، خبرنگار موفق و سخت‌کوشی است. این موفقیت را به او تبریک می‌گویم.»

مسعود انصار، همکار انیسه شهید، نوشته است:«انیسه، بانویی شجاع، باجرات، دارای اخلاق حمیده و از همه مهم‌تر یک انسان دلسوز و مهربان است. این جایزه را به علت زن بودن به دست نیاورده است. این پشتکار و کوشش‌های انیسه است که او را از میان یک هزار و ۷۰۰ زن و مرد، لایق دریافت عنوان چهره آزادی بیان کرده است.»

ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز در پیوند با عنوانی که به این خبرنگار زن افغان اعطا شده است، نوشت:«انیسه شهید در کشوری مثل افغانستان خبرنگاری می‌کند؛ در جامعه سنتی، محافظه‌کار و ناامنی که زن بودن، خود قهرمانی است. او لایق بهترین تشویق‌ها است.»

شیوا شرق، مسئول انتشارات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، بانو شهید را بی‌باک نامید و کسب لقب چهره آزادی بیان را به او تبریک گفت و نوشت:«آرزو دارم که برای تصویربرداران و کسانی که همیشه در فراموشی‌اند، نیز چنین ابتکاری عملی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انیسه شهید، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، از به دست آوردن این لقب ابراز خرسندی بسیار کرد و گفت:« از اینکه دیدم مردم مرا نامزد کردند تا این لقب را به دست بیاورم، بسیار خوشحالم. من از همه‌ مردم و به‌ویژه داوران عزیز که با حوصله‌ بسیار همه کارکرد یک‌ساله هر خبرنگار را مطالعه کردند و نمره دادند و لقب بهترین خبرنگار سال را به من اعطا کردند، سپاسگزاری می‌کنم و مدیون مردم و داوران عزیز هستم.»

با وجود همه این خوشی‌ها و افتخارات، خانم شهید از وضعیت امنیتی افغانستان و آینده ناروشن آن نگران است:« متاسفانه نه تنها من، بلکه همه خبرنگاران کشور نگران آینده هستند؛ چون آینده افغانستان روشن نیست و ما نمی‌دانیم که آیا روزهای بدی در انتظار ما است و یا روزهای خوب؟ متاسفانه کشور ما با یک آینده ناروشن روبه‌رو است و ترس ما این است که شاید روزهایی پیش آید که تهدیدات علیه خبرنگاران بیشتر شود یا برای رسانه‌ها محدودیت وضع شود.»

او در پایان سخنان خود، در پیامی خطاب دولت افغانستان، جامعه جهانی و به ویژه شرکت‌کنندگان نشست استانبول، بر حفظ آزادی بیان و رسانه‌ها تاکید کرد و گفت:« ما چه بخواهیم و چه نه، کلان‌ترین دستاورد ما در دو دهه گذشته همین رسانه‌ها و آزادی بیان است. من تاکید می‌کنم هر کسی که با طالبان گفت‌وگو می‌کند و برای آینده افغانستان تصمیم می‌گیرد باید از آزادی بیان دفاع کند و نگذارد که این دستاورد ما که با خون بیش از ۱۳۷ خبرنگار و اهل رسانه به دست آمده است، از دست برود.»

انیسه شهید، از سال ۲۰۰۹ بدین‌سو به عنوان خبرنگار در یکی از رسانه‌های خصوصی افغانستان کار می‌کند. وی چند ماه پیش نیز از سوی سازمان خبرنگاران بدون‌مرز به عنوان «قهرمان اطلاع رسانی» شناخته شد.