بایدن: غنی‌سازی ٦٠ درصدی ایران نگران‌کننده است، اما به مذاکره ادامه می‌دهیم

غنی‌سازی ٦٠ درصدی نگرانی از هدف ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را افزایش داده است

غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد یک گام جدید برای رسیدن به سلاح هسته ای محسوب می شود - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران نگران‌کننده است، اما از اینکه تهران هنوز به مذاکره غیرمستقیم با واشنگتن برای ازسرگیری برجام ادامه می‌دهد، خوشحال است.

او روز جمعه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر ژاپن یوشیهیده سوگا در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «این اقدام ایران کمکی نمی‌کند و رسیدن ایران به سطح غنی‌سازی ۶۰ درصد اصلاً مفید نیست.»

او افزود: «با وجود این، خوشحالیم که ایران همچنان علاقه‌مند است که در مذاکرات غیرمستقیم  با ما و شرکای ما در مورد چگونگی بازگشت به توافق هسته‌ای، شرکت کند.»

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا این اقدام ایران نشانه جدی نبودن تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای است، پاسخ داد: «بحث‌ها در حال انجام است. من فکر می‌کنم قضاوت در مورد نتیجه آن زود است. اما ما هنوز مذاکره می‌کنیم.»

به نوشته رویترز، ایران روز جمعه اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را آغاز کرده است. این میزان بالاترین سطح از غنی‌سازی تاکنون است و یک‌قدم به ۹۰ درصد که برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد نیاز است، نزدیک‌تر است. اروپا این اقدام ایران را مانعی در برابر پیشروی مذاکرات دانست و خواهان توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای، روز سه‌شنبه گفت که ایران ۱۰۰۰ دستگاه سانتریفیوژ پیشرفته را در نطنز فعال می‌کند.

طی ماه‌های اخیر، ایران سطح غنی‌سازی را تا ۲۰ درصد خلوص افزایش داده است، سطحی که در آن اورانیوم بسیار غنی شده و گامی مهم به سمت ساخت سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود. توافق سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها، سطح خلوص را به ۳.۶۷٪ محدود کرده بود. بااین‌حال، ایران تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را انکار می‌کند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است:« ما در هر ساعت حدود ۹ گرم اورانیوم غنی شده ۶۰٪ تولید می‌کنیم، اما ما باید روی ترتیبات کار کنیم تا آن را به ۵ گرم در ساعت برسانیم.»

پیش‌ازاین نیز، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ورای اسلامی گفته بود که دانشمندان ایرانی با موفقیت غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم را آغاز کرده‌اند.