شرکت‌های فایزر و مدرنا از جانسون اند جانسون حمایت نکردند

از میان هفت میلیون دوز واکسن «جی اند جی» که در آمریکا تزریق شده تنها یک مورد لختگی خون گزارش شده است

«توقف استفاده از واکسن‌های جی اند جی، برای اطمینان از ایمنی آن انجام شده است» - KAMIL KRZACZYNSKI / AFP

گفته می‌شود به دنبال بروز عارضه نادر لخته شدن خون در تعداد محدودی از زنان پس ازتزریق واکسن کرونای «جانسون اند جانسون» و تعلیق استفاده از آن در آمریکا، این موسسه از شرکت‌های فایزر و مدرنا خواسته است تا از آن حمایت کنند.

نشریه وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که به دنبال تصمیم مقامات آمریکا، شرکت «جانسون اند جانسون» (جی اند جی) با نگرانی از بابت خدشه‌دار شدن شهرتش با رقبایش از جمله شرکت‌ استرازنکا تماس گرفته است. 

اما وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع می‌گوید مدرنا و فایزر تقاضای «جی اند جی» را برای ایجاد یک اتحاد در حمایت از منافع گسترده‌تر واکسن‌های کووید رد کرده‌اند.

در میان سایر نکاتی که «جی اند جی» با رقبایش مطرح کرده، پژوهش‌های مشترک پیرامون گزارش‌های مرتبط با لخته شدن خون در مغز و افت میزان گلبول‌های سفید پس ازتزریق واکسن و اطلاع‌رسانی یک‌صدا به مردم در مورد ایمنی واکسن‌هاست.

اما مقامات فایزر و مدرنا تقاضای «جی اند جی» را رد کرده‌اند، زیرا هیچ‌گونه گزارشی حاکی از بروز عوارض جانبی ناشی ازتزریق واکسن‌های تولیدی این دو شرکت منتشر نشده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وال استریت ژورنال، مقامات شرکت استرازنکا که واکسن‌های آن هم آماج گزارش‌های حاکی از لخته شدن خون در اروپا بوده، تنها رقیب «جی اند جی» است که با این تقاضا موافقت کرده است.

روز چهارشنبه، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (سی دی سی) اعلام کرد که تحقیق‌ها در ارتباط با شش مورد  لخته شدن خون در نتیجه تزریق واکسن «جی اند جی» در جریان است و به موقع خود توصیه‌های لازم در این مورد داده خواهد شد.

در این میان، از بیش از هفت میلیون دوز واکسن «جی اند جی» که در آمریکا تزریق شده، یک زن بر اثر عوارض نادر ناشی از لخته شدن خون درگذشته است.

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور پزشکی ارشد رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید توقف استفاده از واکسن‌های «جی اند جی» برای اطمینان از «ایمنی» آن صورت گرفته و به زودی «استفاده از آن از سر گرفته خواهد شد.»

دکتر فاوچی گفت: «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و اداره نظارت بر غذا و دارو ایمنی (واکسن‌ها) را بسیار جدی تلقی می‌کند. امیدوارم نتیجه گیری در این مورد به سرعت انجام شده و کارها دوباره روی غلطک بیفتد و فکر می‌کنم این کار را خواهند کرد.»

به گزارش «سی دی سی» تاکنون در آمریکا ۱۹۸ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۴۰ دوز واکسن تزریق شده که بخش عمده آن واکسن‌های فایزر و مدرنا بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان