کناره‌گیری رائول کاسترو از رهبری حزب کمونیست کوبا

رائول کاسترو در سال ۲۰۰۸ و پس از مرگ برادرش، فیدل کاسترو، رهبری را به دست گرفت

رائول کاسترو ۸۹ ساله، روز جمعه در سخنرانی گشایش اجلاس سالانه حزب کمونیست کوبا اعلام کرد از رهبری این حزب کنار می‌رود - AFP

رائول کاسترو اعلام کرد رهبری کوبا را به نسل جوان و «پرشور» می‌سپارد تا برای نخستین بار پس از انقلاب کمونیستی سال ۱۹۵۹ این کشور فردی خارج از خاندان کاسترو بر کرسی قدرت بنشیند.

رائول کاسترو ۸۹ ساله روز جمعه در سخن‌رانی گشایش اجلاس سالانه حزب کمونیست کوبا اعلام کرد از رهبری این حزب کنار می‌رود.

آقای کاسترو که در سال ۲۰۰۸ و پس از مرگ برادرش، فیدل کاسترو، رهبری را به دست گرفت، پیشتر نیز خاطرنشان کرده بود دبیرکلی حزب را به میگوئل دیازکانل، رئیس‌جمهور کوبا، خواهد سپرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کاسترو در اجلاس هاوانا گفت:«از صمیم قلب به توانمندی و قوه ادراک و منش نمونه هم‌وطنانم ایمان دارم و تا وقتی جان در بدن دارم برای دفاع از میهن، انقلاب و سوسیالیسم پای در رکاب و آماده هستم.»

کاخ سفید که این کناره‌گیری را پیش‌بینی می‌کرد، اندکی قبل از آن در روز جمعه اعلام کرد تغییر دادن خط‌‌مشی آمریکا در قبال کوبا جزو اولویت‌های دولت جو بایدن نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت در حال حاضر انجام اقدماتی دیگر در قبال کوبا یا افزایش تحریم‌های ایالات متحده علیه این کشور جزو اولویت‌های اصلی خط‌‌مشی خارجی رئیس‌جمهوری آمریکا نیست، ولی در پی تغییر رهبری کوبا نیز همچنان بر این کشور و امور آن تمرکز خواهد داشت.

او گفت: «خط‌‌مشی ما در قبال کوبا هم‌چنان تابع دو اصل است و حمایت از مردم‌سالاری و حقوق بشر همچنان در کانون تلاش‌های ما برای تقویت مردم کوبا در راستای حق تعیین سرنوشت خودشان است. مردم آمریکا و به خصوص آمریکایی‌های کوبایی‌تبار بهترین سفیران آزادی و رفاه هستند.»

دولت ترامپ در هفته‌های آخر ریاست‌جمهوری در ماه ژانویه، کوبا را به فهرست کشورهای پشتیبان تروریسم افزوده بود.

این تصمیم سد راه تلاش‌ برای ازسرگیری و عادی‌سازی روابط با کوبا بود که از دوران دولت اوباما آغاز شد و تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند دولت بایدن آن را لغو کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، نیز کوبا را به «پشتیبانی پی‌درپی از تروریسم بین‌الملل و فراهم‌سازی پناهگاه امن برای تروریست‌ها» متهم کرده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان