پیام حضور وزیر خارجه آمریکا در کابل؛ حامی مردم و دولت افغانستان خواهیم بود

بلینکن بر تداوم روابط با دولت افغانستان تاکید کرد

AFGHAN PRESIDENTIAL PALACE / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در سفری سرزده به کابل آمده و با مقامات عالی‌رتبه دولت افغانستان ملاقات کرده است. وزیر خارجه آمریکا که روز پنجشنبه وارد کابل شد، نخست برای دیدار با رئیس‌جمهور غنی به ارگ ریاست جمهوری رفت. او در این دیدار، اظهار داشت که خروج آمریکا از افغانستان به معنای تضعیف روابط استراتژیک میان افغانستان و آمریکا نیست و آمریکا به تمام تعهدات خود در قبال مردم افغانستان پایبند خواهد بود. وی اضافه کرد که آمریکا کمک‌های دیپلماتیک و بشردوستانه خود به افغانستان را ادامه می‌دهد و از نیروهای امنیتی افغانستان نیز حمایت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور غنی نیز در این دیدار گفت که به تصمیم امریکا در قبال خروج از افغانستان احترام می‌گذارد و در روند خروج با نیروهای خارجی همکاری لازم را خواهد داشت. آقای غنی همچنین گفته است که پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، باب جدیدی در روابط استراتژیک افغانستان و آمریکا گشوده خواهد شد.

آقای بلینکن عصر روز پنجشنبه در یک نشست خبری هم حاضر شد و در مورد خروج نیروهای آمریکایی و مسائل پس از خروج، با خبرنگاران گفت‌وگو کرد. بلینکن در این نشست، بار دیگر بر این مسئله تاکید کرد که خروج از افغانستان به معنای تضعیف رابطه این کشور با افغانستان نیست.

مخاطب بیشتر سخنان وزیر خارجه امریکا در این نشست، طالبان بودند. او خطاب به طالبان گفت: همه طرف‌های درگیر منتظر جواب قطعی این گروه در قبال نشست استانبول‌اند و تسریع روند صلح در افغانستان، بسیار مهم است. وزیر خارجه امریکا همچنین هشدار داد که گروه طالبان باید بداند اگر روند صلح افغانستان را ترک کند، دیگر یک گروه مشروع به شمار نخواهد آمد. او گفت: امریکا بیش از هر چیز بر دیپلماسی در مذاکرات تکیه کرده است اما هر حمله گروه طالبان با واکنشی سخت و قوی پاسخ داده خواهد شد. وزیر خارجه امریکا اطمینان داد که آمریکا، ابزارهای لازم برای پاسخ دادن به هرگونه تحرکات تروریسم در افغانستان را در اختیار دارد .

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد سفر وزیر خارجه امریکا به افغانستان، ۲۴ ساعت پس از اعلام خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا ماه سپتامبر، پاسخ به نگرانی‌هایی است که در این مدت برای افکارعمومی و حتی سیاستمداران افغان به وجود آمده است. برخی از سیاستمداران بر این باورند که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر است و حتی ممکن است همان طور که چندی پیش مشاوران بایدن به وی هشدار داده بودند، دولت افغانستان ظرف سه سال سقوط کند.

چنین به نظر می‌رسید که با اعلام خروج امریکا از افغانستان تا سپتامبر، طالبان نیز دیگر به مذاکرات صلح تمایلی نشان ندهد و با این ذهنیت که دیگرجامعه جهانی پشت افغانستان نیست، جنگ را راه‌حل خود برای تسلط  بر افغانستان بداند.

مخاطب عمده این سفر وزیر خارجه امریکا بیشتر گروه طالبان بود. بلینکن در نشست خبری خود تقریبا بیشتر با طالبان صحبت کرد و هشدار داد که هرگونه تخطی از روند صلح می‌تواند برای طالبان گران تمام شود. از سوی دیگر، وی به دولت افغانستان اطمینان داد که خروج، به معنای قطع رابطه نیست و حمایت امریکا از دولت افغانستان ادامه خواهد داشت.

بدیهی است که دولت افغانستان در کنار آمریکا، می‌تواند روی حمایت اتحادیه اروپا و بخش اروپایی سازمان ناتو نیز بیشتر حساب کند. کشورهای اروپایی، بیشتر از آمریکا دغدغه آینده نظام در افغانستان را دارند و برای آنان، حفظ ارزش‌های فعلی نظام افغانستان به عنوان یک اصل خلل‌ناپذیر مطرح است.

سفر وزیر خارجه امریکا به افغانستان، دقیقا در زمانی انجام شد که نگرانی از آینده افغانستان بدون حضور ناتو، به بحث عمده محافل سیاسی تبدیل شده بود. به نظر می‌رسد که این سفر، تا حدی به مردم و دولت افغانستان اطمینان خاطر داده است که حمایت ناتو و آمریکا از افغانستان و ارزش‌های موجود، همچنان ادامه خواهد داشت.