امرالله صالح: با رویکرد جدید آمریکا، طالبان حاضر به مذاکره و تفاهم نمی‌شود

معاون‌اول رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید بایدن قول داد کشورش تمام توان دیپلماتیک خود را برای صلح افغانستان به کار بندد

معاون رییس‌جمهور افغانستان هشدار داد طالبان با پی بردن به سیاست آمریکا دیگر حاضر به مذاکره و تفاهم نیستند-WAKIL KOHSAR / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری کشور، هشدار داد که با اعلام جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان دیگر هرگز حاضر به مذاکره‌ و تفاهم نخواهند شد.

او ساعاتی بعد از گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا با اشرف‌غنی همتای افغانش که در حضور آقای صالح شب گذشته انجام شد، گفت: «اکنون طالبان با پی بردن به کف سیاست آمریکا و ناتو دیگر حاضر به سازش و تفاهم صلح نیستند. حداقل موضع‌گیری دو روز اخیر آنها نشان از چنین لجاجت دارد».

طالبان اعلام کرده است که تا تکمیل روند خروج آمریکا از این کشور در هیچ مذاکره صلحی شرکت نخواهند کرد. اما بعد از اعلام جدول زمان خروج نیروهای آمریکایی موضع‌گیری نکرده‌اند. آمریکا، ترکیه و سازمان ملل متحد زمان برگزاری نشست صلح افغانستان را در ۲۴ آوریل در استانبول اعلام کرده است اما مشخص نیست که آیا گروه طالبان تا آن زمان نظر خود را تغییر خواهند داد یا نه.

بسیاری توافق صلح با طالبان را برای جلوگیری از تشدید جنگ داخلی دیگر در کشور مهم می‌دانند.

صالح درباره نخستین تماس تلفنی دیشب بین رییسان جمهور دو کشور، گفت: «ساعت هشت به وقت کابل رئیس جمهور افغانستان، محمد اشرف غنی، با رییس جمهور ایالات متحده آمریکا صحبت تلفنی داشت. پس از دقایقی از من خواسته شد در مورد پاره‌ای از مسائل مرتبط به وضعیت امنیتی کشور و روزنه‌های صلح ابراز نظر نمایم. من با رئیس‌جمهور کشور خویش هم‌صدا شده از بایدن رییس جمهور آمریکا و کشورهای عضو ناتو که در سالیان قبل افغانستان را کمک کرده، ابراز سپاس و امتنان نمودم و گفتم که به تصمیم آنها برای خروج کامل از افغانستان احترام می‌گذارم. یادآور شدم که افغانستان کشور ماست و ما تحت هر شرایطی از کرامت انسانی و حقوقی اساسی مردم خویش در برابر گروه طالبان و هم‌فکرانشان دفاع می‌نماییم. حداقل در دوسال گذشته بیشترین ابتکارات دفاعی و عملیاتی بر دوش نیروهای دلیر وطن بوده است و نیروهای ناتو در انجام عملیات‌ها حمایتی فراتر از پوشش گاه و نا‌گاه هوایی نداشته‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای صالح بار دیگر پاکستان را عامل اصلی ماشین جنگی طالبان می‌خواند و گفت  طالبان بیشتر از نود درصد تجهیزات جنگی خویش را از پاکستان به دست می‌آورند که بیان و تکرار این حقیقت نباید هیچ‌گاه و در هیچ مناسبتی از یادمان برود.

معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان تاکید کرد: «قرار گرفتن در جایگاه مسلط و محوری برای طالبان امکان ندارد ولی تغییر باور طالبان نیاز به ایستادگی محاسبه شده و استراتژیک دارد. به عبارت دیگر پایین آوردن طالب‌ها از باور کاذبشان کار زیادی در میدان نظامی و سیاسی نیاز دارد.»

معاون ریاست جمهوری کشور فضای جلسه بین اشرف‌غنی و جو بایدن را بسیار صمیمی توصیف کرد و گفت خروج نیروهای آمریکایی به معنای قطع حمایت‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا از افغانستان نخواهد بود: «رئیس جمهور آمریکا که با لحن خیلی صمیمی با رئیس‌جمهور کشور صبحت می‌کرد، یادآور شد که کشورش تمام توان دیپلماتیک و نفوذ بین‌المللی‌اش را به خاطر صلح در افغانستان بسیج خواهد نمود و خروج قوای نظامی به معنای خروج از صحنه افغانستان نیست.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز پس از این تماس تلفنی از کاخ سفید اعلام کرد که زمانش رسیده که تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

آقای بایدن در نطق خود در همان اتاق کاخ سفید که جورج بوش جنگ افغانستان را اعلام کرد، گفت: «ما نمی‌‍توانیم دوره تمدید یا گسترش حضور نظامی خود در افغانستان را به این امید ادامه دهیم که شرایط ایده‌آل خروج را فراهم کنیم و انتظار نتایج متفاوتی را داشته باشیم».

او افزود: «من چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده هستم که بر حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان ریاست می‌کنم. دو جمهوری‌خواه. دو دموکرات. من این مسئولیت را به پنجمی انتقال نخواهم داد».