نمایندگان مجلس: مردم را واکسینه نکنید تا واکسن داخلی تولید شود

برای تک‌رقمی شدن شمار قربانیان کرونا باید یک سوم جمعیت ایران واکسینه شود

ٖتوزیعِ واکسن کرونا درمیان کادر درمان بخش خصوصی از سه روز پیش به نظام پزشکی واگذار شده است- محمد محسن‌زاده/ میزان

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل نظام پزشکی کشور، گفته است که واکسن داخلی «برکت» با مشکل مواجه شده است و دیرتر آماده خواهد شد. به گفته ظفرقندی، واردات واکسن کرونا در روزهای اخیر نتیجه مذاکرات عباس عراقچی در حاشیه مذاکرات برجام است. پیش از آن، حتی ثبت سفارش‌های بخش خصوصی به نتیجه نمی‌رسید. 

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل نظام پزشکی کشور، که یکشنبه شب در یک گفت‌و‌گو در شبکه مجازی کلاب‌هاوس حضور داشته است، با بیان این که واکسن تولید داخل «خیلی خوب است اما فعلا چند ماه با آن فاصله داریم»، اضافه کرده است: «مطالبه ما از آذرماه پارسال، شروع سریع‌تر واکسیناسیون با واردات بیشتر واکسن خارجی بوده. واکسن‌های ایرانی چون برکت، رازی و پاستور (با همکاری کوبا) همه در فرایند تولید هستند، اما واکسن برکت که قرار بود تا آخر بهار آماده شود، با مشکلاتی روبه‌رو شده است که دیرتر آماده خواهد شد. واکسن پاستور با همکاری کوبا فاز سوم را تازه شروع کرده است.»

رئیس کل نظام پزشکی کشور همچنین گفته است: «بسیاری از نمایندگان مجلس صراحتا گفتند که هیچ واکسن خارجی نزنید تا واکسن داخل تولید شود. ما اطلاعیه دادیم که واکسن آسترازنکا از انگلیس نیست و تولید سوئد است بلکه مسیرها باز شود. فوری جمعیتی از نهادها شروع کردند به بیانیه جمع کردن که چرا ما این حرف را زده‌ایم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، اگر واکسیناسیون زودتر و با سرعت انجام شود و ایران بتواند یک سومِ جمعیت و به‌خصوص افراد در معرض خطر بالا را واکسینه کند، شمارِ مرگ و‌میر بر اثر کرونا در کشور قطعاً یک‌رقمی خواهد شد. 

محمدرضا ظفرقندی همچنین گفته است که بهترین واکسن، واکسنی است که زودتر بتوان زد، چون خطر احتمالی تمام واکسن‌های موجود بسیار بسیار کمتر از خطر ابتلا به کرونا است. 

ظفرقندی با اشاره به بی‌اعتمادی مردم به بخش دولتی، گفته است: «اگر بخش دولتی هزار بار بگوید واکسنی خوب است، آن اعتماد را ایجاد نمی‌کند که انجمن‌های علمی و افراد برجسته علمی می‌توانند ایجاد کنند.» به گفته او، انجمن‌های علمی و نمایندهٔ نظام پزشکی به ستاد ملی کرونا دعوت نشده‌اند. 

بنا به اظهارات رئیس کل نظام پزشکی کشور، توزیعِ واکسن کرونا درمیان کادر درمان بخش خصوصی از سه روز پیش به نظام پزشکی واگذار شده است، اما فشارها برای این‌که نظام پزشکی متولی واکسیناسیون کادر درمان نماند، افزایش یافته است. رئیس کل نظام پزشکی ایران تصریح کرده است که واکسیناسیون بیماران خاص در اختیار این سازمان نیست.