قیمت هر دز واکسن کرونا در بازار سیاه ایران: ۶۰میلیون تومان

«واکسن‌های کرونا از کانال‌هایی توزیع شده که به افرادی غیر از کادر درمانی رسیده است»

به گزارش تجارت‌نیوز، دلال‌‌های دارو می‌گویند در ناصرخسرو واکسن پیدا نمی‌شود، «اما در بیمارستان هست، اگر آشنا داشته باشی»- تصویر از مهدی بخشی/ خبرگزاری مهر

با وجود اوج‌گیری شیوع بیماری کووید-۱۹ برای چهارمین‌بار و اعلام وضعیت قرمز و بسیار پرخطر برای بسیاری از شهرهای ایران، روند واکسیناسیون همچنان کند است و حتی هنوز همه افراد کادر درمان واکسینه نشده‌اند؛ اما گزارش‌هایی از تزریق واکسن به بعضی افراد بدون رعایت اولویت در بیمارستان‌ها و فروش واکسن کرونا در بازار آزاد به قیمت‌ تا ۶۰میلیون تومان منتشر شده است.    

وب‌سایت خبری-تحلیلی تجارت‌نیوز، روز دوشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، در گزارشی میدانی از بازار سیاه فروش دارو در خیابان ناصرخسروی تهران، قیمت واکسن کرونا را در این بازار بین ۴۵ تا ۶۰میلیون تومان اعلام کرده است.

براساس این گزارش، تعداد دلالانی که در این بازار ادعای فروش واکسن کرونا را دارند، چندان زیاد نیست و آن‌ها هم باید با فرد دیگری، که اغلب در یک بیمارستان کار می‌کند، تماس بگیرند، تا او واکسن را «جور کند».  

یکی از دلالان دارو در ناصرخسرو به خبرنگار تجارت‌نیوز گفته است که رابطش در بیمارستان می‌تواند «دو دز واکسن اسپوتنیک روسی» جور کند، اما «چون واکسن باید در دمای خاصی نگهداری و تزریق شود»، خریدار باید به بیمارستان برود و واکسن را بزند. این دلال قیمت واکسن ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان اعلام کرده است، «حالا یا دو میلیون کمتر یا بیشتر».

براساس گزارش تجارت‌نیوز، بیشتر دلال‌‌های دارو گفته‌اند که در ناصرخسرو واکسن پیدا نمی‌شود، «اما در بیمارستان هست، اگر آشنا داشته باشی».

چند پزشک هم به خبرنگار این رسانه گفته‌اند که در زمان تزریق دز دوم واکسن، متوجه «افراد غریبه در صف تزریق» شده‌اند که «از کادر درمان نبوده‌اند». نکته‌ای که می‌تواند تأییدی بر گفته‌های دلالان درمورد امکان دستیابی بدون نوبت به واکسن کرونا در بیمارستان‌ها باشد.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران، نیز روز یکشنبه به تجارت‌نیوز گفته بود: «واکسن‌های کرونا به صاحبان اصلی خود نرسیده، بلکه از کانال‌هایی توزیع شده که به افرادی غیر از کادر درمانی رسیده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس «برنامه ملی واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در ایران»، افراد کادر درمان و همچنین افراد بسیار پرخطر شامل سالمندان، معلولان و جانبازان در مراکز نگهداری در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. قرار بود واکسیناسیون این گروه در زمستان ۹۹ به پایان برسد، اما هنوز این افراد هم به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرده است که تا روز ۱۴ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۰، تعداد ۷۹۰هزار دز واکسن وارد شده، ۲۵۰هزار نفر در کشور واکسینه شده و حدود ۵۶هزار نفر نیز دز دوم واکسن را دریافت کرده بودند.

تاکنون ۵۲۰ دز واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه، ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم اهدایی چین و ۱۲۵ هزار دز واکسن کووکسین شرکت باهارات بیوتک هند، یعنی در مجموع ۸۹۵ هزار دز واکسن وارد ایران و بخشی از آن وارد مرحله توزیع و تزریق شده است. مشخص نیست چرا آماری که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده، متفاوت از مجموع آمار واکسن‌های وارداتی است.

۷۰۰هزار و ۸۰ دز واکسن آسترازنکا نیز حدود یک هفته پیش از کره جنوبی وارد شده که بنابر گزارش‌ها هنوز برای استفاده توزیع نشده است.