غنی‌سازی متوقف نشده فقط یک سالن و تعدادی سانتریفیوژ آسیب دیده

صالحی: «تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌هاست»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی- اعتماد

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که هزار سانتریفیوژ جدید به زنجیره ۵۰۶۰ سانترفیوژی نطنز اضافه خواهد شد.

این دومین واکنش ایران به انفجار روز یکشنبه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز است. روز گذشته نیز ایران اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در نطنز آغاز کرده است. کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز گفت که نخستین محصول غنی‌شده ۶۰ درصدی هفته آینده به دست خواهد آمد.

صالحی درباره اضافه شدن تعداد دیگری سانتریفیوژ در نطنز  گفت: «هزار سانتریفیوژ جدید از نوع IR-1 خواهد بود اما راندمان این ماشین‌های جدید ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.»

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌هاست.

او درباره برآورد خسارت‌های وارد شده به این تاسیسات پس از انفجار و قطع برق هم گفت: «اینکه سانتریفیوژها صدمه دیده‌اند، درست است اما اینکه چه تعداد و با چه کیفیتی صدمه دیده‌اند در حال بررسی است. ما مقدمات اجرای ۶۰ درصد را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده و مقدار غنی سازی هم قابل توجه است. فقط یک سالن ما دچار اشکال شده است و در اسرع وقت و ظرف حداکثر دو روز آینده برق اصلی‌اش متصل می‌شود و آغاز فرایند جایگزینی سانتریفیوژها آسیب دیده با دقت و سرعت انجام خواهد گرفت.»

روز یکشنبه ۲۲ فروردین با وقوع یک انفجار در تاسیسات برق نطنز، فعالیت‌های این مجتمع غنی‌سازی اورانیوم متوقف شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا این رویداد را ناشی از حمله سایبری دانستند. ساعتی پس از این رویداد روزنامه کویتی القبس و آلون بن‌داوید، تحلیلگر نظامی امنیتی در کانال ۱۳ اسرائیل اعلام کردند که در نطنز انفجار رخ داده است.

یک روز پس از این اظهارنظرها، فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و نماینده کنونی مجلس وقوع انفجار در این تاسیسات را تایید کرد. علیرضا زاکانی، دیگر نماینده مجلس نیز میزان خسارات وارده به توان هسته‌ای جمهوری اسلامی پس از رویداد نطنز را «از کار افتادن چندین هزار سانتریفیوژ» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا زاکانی درباره نحوه وقوع این انفجار گفت: «بخشی از تأسیسات را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستند و آن قطعات با ۳۰۰ پوند (۱۳۶ کیلوگرم) مواد منفجره برمی‌گردد و سیستم امنیتی توجهی نمی‌کند.» او همچنین اعلام کرد که «در میز کار ابزار دقیق در نطنز مواد منفجره کار گذاشته شده بود.»

پیش‌تر یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات ایران به وب‌سایت «نور نیوز» نزدیک به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با اعلام اینکه هویت عامل خرابکاری در نطنز شناسایی‌شده گفت «اقدامات لازم برای بازداشت این فرد در حال انجام است.»