فرانسه پاسخ قدرت‌های جهانی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران را «هماهنگ می‌کند»

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید: «اقدام تحریک‌آمیز ایران را در آغاز غنی‌سازی شصت درصدی جدی می‌گیریم»

مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین - LARS TERNES/ AFP

فرانسه شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که در پی اعلام غنی‌سازی شصت درصدی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی، واکنش قدرت‌های جهانی به این اقدام را هماهنگ می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفت که اقدام ایران، تحولی «جدی» است و پاسخ به آن، نیازمند هماهنگی میان امضا‌کنندگان برجام و دولت ایالات متحده آمریکاست.

ساعاتی پیشتر، جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: «ما بیانیه تحریک‌آمیز ایران را در آغاز غنی‌سازی شصت درصدی اورانیوم جدی می‌گیریم، و کشورهای ۵+۱ (پنج عضو دائم شورای امنیت – چین، ‌روسیه، فرانسه، بریتانیا و آمریکا – به علاوه آلمان) باید در ردّ تصمیم ایران به غنی‌سازی شصت درصدی اورانیوم متحد باشند. این اقدام جدی بودن ایران را در مذاکرات هسته‌ای زیر سئوال می‌برد و بر لزوم بازگشت به تعهد متقابل به برجام تاکید می‌نهد.»

از سویی، اچ‌آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دولت دونالد ترامپ، به نشریه اسرائیلی جروزلم پست گفت که به نظر او، نیروهای تندرو در ایران تا پس از انتخابات ریاست جمهوری نخواهند گذاشت توافقی با قدرت‌های جهانی صورت گیرد. او افزود که پس از انتخابات، تندروها خود وارد مذاکره با طرف‌های درگیر خواهند شد. به گفته آقای مک‌مستر، آنها مرگ آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را قریب‌الوقوع می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه شنبه، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که برای ادامه مذاکرات احیای برجام به وین سفر کرده است، از تصمیم تهران به آغاز غنی‌سازی اورانیوم با ۶۰ درصد خلوص خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی تصمیم به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران را در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرستاده، اعلام کرده است.

در نامه آقای عراقچی به آقای گروسی همچنین گفته شده است که یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در تاسیسات نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.