دو روز بعد از خرابکاری در نطنز: ایران از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد

در نامه عراقچی به گروسی گفته شده که یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در تاسیسات نطنز اضافه می‌شود

خبرگزاری فارس

معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که برای ادامه مذاکرات احیای برجام به وین سفر کرده است، از تصمیم تهران به آغاز غنی‌سازی اورانیوم با ۶۰ درصد خلوص خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی تصمیم به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران را در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرستاده، اعلام کرده است.

در نامه عراقچی به گروسی همچنین گفته شده است که یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در تاسیسات نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم دو روز پس از آن اعلام می‌شود که شبکه برق تاسیسات نطنز مختل شد و مقام‌های ایرانی آن را «تروریسم هسته‌ای» خواندند و رسانه‌های اسرائیلی آن را ناشی از حملات احتمالی سایبری اسرائیل دانستند.

این نخستین بار نیست که تاسیسات نطنز هدف عملیات خرابکارانه قرار می‌گیرد و انگشت اتهام نیز به سمت اسرائیل نشانه می‌رود. تاسیسات نطنز تیر ماه گذشته نیز شاهد خرابکاری بود که منجر به انفجار شد.

با این حال، مقام‌های اسرائیلی به طور رسمی در این زمینه اظهار نظر نمی‌کنند.

اسرائیل از ابتدا مخالف توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بود، و با این استدلال که آن توافق به تنهایی نمی‌تواند جاه‌طلبی‌ها و فعالیت‌های ایران در منطقه را مهار کند، خواهان یک توافق بهتر بود.

تصمیم ایران به افزایش سطح غنی‌سازی در حالی اعلام می‌شود که قرار است گفت‌وگوها برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود در توافق، این هفته در وین از سر گرفته شود.

پیش‌بینی می‌شود این تصمیم مذاکرات را بیش از پیش پیچیده و طولانی کند. به ویژه با توجه به تحریم روز گذشته شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و همچنین سه زندان ایران از سوی اتحادیه اروپا.