قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در محکومیت نقض حقوق بشر و حمایت از مردم ایران

دونالد ترامپ: می‌خواهند دفاع از آمریکا در مقابل ایران را سخت‌تر کنند

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا بدون رای مخالف دمکرات‌ها یا جمهوریخواهان به تصویب رسید-Alex Edelman / AFP

دونالد ترامپ در آستانه برگزاری جلسه مجلس نمایندگان آمریکا برای کاهش اختیارات رئیس‌جمهور در راه مبارزه با تروریسم، از نمایندگان خواست از کشور با عظمت‌شان محافظت کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت:«دمکرات‌ها می‌خواهند در جلسه مجلس نمایندگان دفاع از آمریکا و ایستادگی برای آن را برای رئیس‌جمهور سخت‌تر کنند، مانند ایستادن در برابر ایران. از کشور با عظمت‌مان حفاظت کنید.»

او در توییت دیگری نیز به کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق اشاره کرده و از دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خواسته بود با قلب خود رای بدهند.

مجلس نمایندگان در جلسه امروز (پنجشنبه) خود در دو مورد رای‌گیری می‌کند که توانایی رئیس‌جمهور برای اقدام نظامی علیه ایران را محدود خواهد کرد. این طرح تامین مالی هر گونه اقدام نظامی علیه ایران را ممنوع می‌کند.

ترامپ قبلا گفته بود که در صورت تصویب آن را وتو خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور امریکا پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر  اختیارات مضاعفی برای مقابله به تروریسم به دست آورد که مبنای اقدام نظامی آمریکا در عراق شد. در مورد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در عراق نیز دولت ترامپ به همین اختیارات استناد کرده است.

ترامپ در جریان تحولات یک سال اخیر از سرنگونی پهپاد آمریکایی تا حمله موشکی سپاه به پایگاه‌نظامی آمریکا در عراق نشان داد که به دنبال یک جنگ تمام عیار دیگر در منطقه نیست. اما در عین حال نمی‌خواهد کاهش اختیارات‌اش در زمینه اقدام نظامی، اهرم‌های فشار و گزینه‌های او برای مذاکرات احتمالی را محدود کند.

او حتی در توییتی نوشت که اگر به حرف جان بولتون، ‌مشاور سابق امنیت ملی خود گوش کرده بود، آمریکا اکنون درگیر جنگ جهانی ششم بود.

جلسه رای‌گیری برای محدود کردن اختیارات نظامی رئیس‌جمهور آمریکا در حالی برگزار می‌شود که مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی دیگر در مورد ایران، نقض حقوق بشر را محکوم کرده است.

در این قطعنامه آمده است که دولت آمریکا باید برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران به ویژه در جریان اعتراض‌های مردمی‌ آبان‌ماه از طریق جلسه‌های اضطراری شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل،‌ اقدام کند.

در این قطعنامه به فساد گسترده و اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی نیز اشاره شده و نمایندگان مجلس آمریکا با مردم ایران در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز علیه یک رژیم فاسد و ظالم اعلام همبستگی کردند.

این قطعنامه بدون رای مخالف جمهوریخواهان یا دمکرات‌ها به تصویب رسیده است.

بیشتر از