اثربخشی واکسن چینی کرونا ۵۰ درصد است

دولت برزیل تاکنون میلیون‌ها دوز از واکسن سینوواک را در کنار واکسن آکسفورد/آسترازنکا سفارش داده است

در ابتدا اعلام شده بود که واکسن سینوواک، ۷۸ درصد موثر است - WANG ZHAO / AFP

واکسن کرونایی که شرکت داروسازی چینی سینوواک تولید کرده است، بر اساس نتایج آخرین مرحله‌‌ آزمایش‌ آن در برزیل، تنها ۵۰.۴ درصد کارآمد است. این رقم بسیار کمتر از میزان کارآمدی اعلام شده، در مراحل پیشین آزمایش است.

با توجه به کارآمدی اندکی بالای پنجاه درصد که حداقلِ مورد نیاز برای تایید قانونی آن در برزیل است، مجوز لازم برای آن در این کشور صادر خواهد شد. واکسن چینی، پیش از این نیز در اندونزی تایید شده بود.

دولت برزیل تاکنون میلیون‌ها دوز از واکسن سینوواک را در کنار واکسن آکسفورد/آسترازنکا سفارش داده است.

برزیل سومین کشور آسیب‌دیده از نظرمیزان شیوع کرونا در جهان است. آزمایش بالینی چندین واکسن در این کشور به انجام رسیده است.

در ابتدا اعلام شده بود که واکسن چینی ۷۸ درصد موثر است. اما اکنون فاش شده است که این تنها در پیشگیری از موارد «غیرشدید» صدق می‌کند. با این حال، این واکسن ۱۰۰ درصد در جلوگیری از نیاز به بستری شدن در بیمارستان، کارآمدی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگامی که محققان، تعداد زیادی از «عفونت‌های بسیار خفیف» را به داده‌ها اضافه کردند‌، میزان کارآمدی کلی آن به طرز چشمگیری کاهش یافت.

این واکسن که در ترکیه و سنگاپور نیز در انتظار تأیید است، در آزمایش‌های انجام‌شده در دیگر کشورها درجات مختلفی از کارآمدی را نشان داده است.

آزمایش‌های انجام‌شده در اندونزی حاکی از کارآمدی ۶۵ درصدی است، اما باید توجه داشت که در این آزمایش فقط ۱۶۲۰ نفر داوطلب شرکت کرده بودند. ترکیه نیز یک آزمایش بالینی بر روی نمونه آماری نسبتاً کوچکی انجام داده است. نتایج آن آزمایش، حاکی از کارآمدی ۹۱ درصدی است.

غیر از چین، برزیل تنها کشوری است که در آزمایش این واکسن، تا مرحله سوم پیش رفته است. این آزمایش پس از مرگ یک داوطلب در ماه نوامبر متوقف شد، اما بعد از اینکه پزشکان دریافتند هیچ ارتباطی بین واکسن و مرگ آن داوطلب وجود ندارد، عملیات آزمایش از سر گرفته شد.

واکسن سینوواک برای استفاده اضطراری در چین در ماه ژوئیه و در ابتدا فقط برای گروه‌های در معرض خطر تایید شد. 

گزارش شده است که برزیل اکنون در حال ارزیابی گزینه‌های خود، بین استفاده از واکسن سینوواک یا انتظار برای دریافت دوزهای بیشتری از واکسن آکسفورد/آسترازنکا است. همزمان، مرکز زیست پزشکی بوتانتان، به دلیل انتشار اولیه داده‌های ناکامل، مورد انتقاد قرار گرفته است. 

برزیل تاکنون بیش از ۹.۲ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت کرده است و با ۲۰۴ هزار و۷۲۶ مورد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، پس از ایالات متحده، در جایگاه دوم در جهان قرار دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان