اعتراف به پایین بودن اثربخشی واکسن‌های چینی کرونا

یک مقام ارشد پزشکی چین، برای نخستین‌بار به‌طورعلنی به اثربخشی کم واکسن‌های این کشور اشاره کرده است

گائو فو، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین در یک نشست خبری در پکن (ژانویه ۲۰۲۰)- Noel Celis /AFP

گائو فو، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در چین، ضمن اعتراف به پایین بودن نسبی میزان اثربخشی واکسن‌های چینی کووید-۱۹، گفت دولت آن کشور درحال بررسی امکان استفاده  ترکیبی آن‌ها برای بالا بردن میزان تاثیرشان است.

خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، به نقل از یک روزنامه آنلاین چینی به‌نام «روزنامه» (The Paper) گزارش داد که این مقام ارشد حوزه پزشکی روز شنبه در نشستی در شهر چنگدو، مرکز استان سیچوآن، گفته است که مقام‌ها باید «برای حل مشکل پایین بودن میزان اثربخشی واکسن‌های موجود، به‌دنبال راه‌ حلی باشند».  

گائو افزود که یک گزینه برای غلبه بر مشکل پایین بودن اثربخشی، استفاده یک‌درمیان از دوزهای واکسنی است که از فناوری‌های مختلف برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. متخصصان حوزه پزشکی در خارج از چین نیز گزینه استفاده از واکسن‌های مختلف به این ترتیب را در دست بررسی دارند.

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین همچنین گفت: «متخصصان نباید به این دلیل که خودمان پیش از این چند واکسن کرونا در کشور ساخته‌ایم، واکسن‌های mRNA را نادیده بگیرند.»

او خواستار پژوهش و توسعه بیشتر انواع واکسن‌ها در چین شد.

او درحالی از واکسن‌های ساخته‌شده با فناوری mRNA صحبت کرده که در ساخت هیچ‌یک از واکسن‌های چینی که تاکنون به‌صورت مشروط در بازار پذیرفته شده‌اند، از این فناوری استفاده نشده است؛ تنها واکسن‌ آمریکایی مدرنا و همچنین واکسن ساخت مشترک شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیون‌تک با استفاده از فناوری mRNA ساخته شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار واکسن کرونای چینی به‌صورت مشروط برای استفاده در کشورهای مختلف جهان تأیید شده‌اند که همگی با فناوری‌های قدیمی‌تر ساخت واکسن (استفاده از ویروس غیرفعال یا ضعیف‌شده) ساخته شده‌اند و میزان اثرگذاری همگی آن‌ها کمتر از واکسن‌های فایزر-بیون‌تک و مدرنا، با ۹۵ و ۹۴ درصد اثرگذاری، است. 

پیش‌تر اعلام شده بود که براساس آزمایش‌های بالینی انجام‌شده در برزیل، میزان اثرگذاری واکسن شرکت چینی سینوواک در جلوگیری از ابتلا به بیماری ۵۰درصد و اثرگذاری آن در جلوگیری از ابتلا به بیماری شدید نیازمند بستری در بیمارستان، ۸۰درصد است.

میزان اثرگذاری دو واکسن ساخت شرکت چینی سینوفارم نیز ۷۹.۳ و ۷۲.۵درصد اعلام شده است. واکسن چینی ساخت شرکت کانسینو هم بعد از گذشت  ۲۸ روز از تزریق آن، ۶۵.۳ درصد در پیشگیری از بیماری موفق بوده است.     

درحالی‌که چین کارزار گسترده واکسیناسیون عمومی شهروندان خود علیه بیماری کووید-۱۹ را پیش می‌برد و هم‌زمان واکسن‌های ساخت این کشور را به سراسر جهان نیز صادر می‌کند، این نخستین‌بار است که یک مقام بلندپایه حوزه پزشکی آن کشور، به‌طور علنی به اثربخشی نسبتاً کم واکسن‌های ساخت این کشور اشاره کرده است. 

از زمان آغاز واکسیناسیون کرونا در سال گذشته، در چین حدود ۱۶۱میلیون دز واکسن تزریق شده و درحالی که برای ایجاد ایمنی در افراد به تزریق دو دز واکسن نیاز است، این کشور اعلام کرده که قصد دارد تا ماه ژوئن، ۴۰درصد از جمعیت یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون نفری خود را به‌طور کامل واکسینه کند.

گائو فو پیش‌تر بهترین روش جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ را واکسیناسیون عنوان کرده و در گفت‌وگوی اخیر خود با رسانه‌های دولتی چین گفته است که این کشور واکسینه‌‌کردن ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت تا پایان سال جاری یا حداکثر اواسط سال ۲۰۲۲ را هدف‌گذاری کرده است.

بیشتر از جهان