واکسن چینی کرونا در ایران مجوز «مشروط» گرفت

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت واکسن سینوفارم به صورت مشروط تایید شده است

 این واکسن یک واکسن دو دوزه غیرفعال از انستیتوی محصولات بیولوژیکی پکن، یکی از شرکت‌های تابعه سینوفارم است-WANG ZHAO / AFP

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران از صدور مجوز مصرف اضطراری مشروط واکسن کرونای چینی خبر داد.

او با انتشار تصویری از مجوز صادرشده برای واکسن سینوفارم تولیدی چین اعلام کرد که این مجوز استفاده به صورت «مشروط» صادر شده است.

در شروط ذکر شده در این مجوز، ایران از تولیدکننده واکسن خواسته تا اطلاعات مربوط به تولید و نتایج آزمون‌های مربوطه را با مقام‌های سازمان غذا و داروی ایران به اشتراک بگذارد.

همچنین از سینوفارم خواسته شده تا اطلاعات به‌روز در مورد واکنش‌های غیرمنتظره و شدید به واکسن را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهد و در مورد پایداری این واکسن نیز داده‌هایش را به ایران منتقل کند.

در بند نخست از شروط تعیین شده برای واکسن کرونای سینوفارم ذکر شده که واردات این واکسن و استفاده از آن منوط به انتقال این اطلاعات به ایران است.

هنوز مشخص نیست که چین این اطلاعات را در اختیار ایران قرار داده است یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود مقام‌های وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه امروز و روزهای گذشته از ورود ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین در روزهای آینده خبر داده‌اند.

واکسن سینوفارم در دی‌ماه امسال به صورت رسمی از اداره ملی نظارت بر داروی چین مجوز استفاده دریافت کرد.

ایران اعلام کرده است که ۴ میلیون دوز از این واکسن را خریده و منتظر دریافت آن است.

اداره ملی نظارت بر داروی چین کارایی واکسن سینوفارم را ۷۹ درصد اعلام کرده است. این واکسن نیز مانند دیگر واکسن‌های تولیدشده برای کرونا باید در دو نوبت تزریق شود.