فراخوان «کفش های شیطان» پس از شکایت نایکی

قطراتی از خون واقعی انسان در کفی این کفش‌ها به کار رفته است

این کفش، ابتدا یک هزار و ۴۲۵ دلارقیمت‌گذاری شده بود-MSCHF/Handout via REUTERS

شرکت نایکی در دعوای حقوقی خود علیه طراح نشان تجاری MSCHF مستقر در بروکلین، درباره «کفش‌های شیطان» از مجموعه کفش‌های طراحی شده لیل ناس ایکس، به مصالحه رسید. 

در بیانیه شرکت نایکی که در اختیار ان‌بی‌سی نیوز قرار گرفته، گفته شده است که به دنبال مصالحه‌ با شرکت عرضه‌کننده «کفش‌های شیطان»، پس از شکایت حقوقی طرح شده، تمام کفش‌های دستکاری شده بر اساس طراحی لیل ناس ایکس، (از فروشگاه‌ها) فراخوانده شده‌اند. 

این کفش‌ها که به قیمت یک هزار و ۱۸ دلار به فروش می‌رسید، با یک آویز پنج‌ضلعی و قطراتی از خون واقعی انسان که در کفی این کفش‌ها به کار رفته است، تزیین شده‌اند. 

MSCHF قرار است علاوه بر «کفش‌های شیطان»، برنامه بازخرید کفش‌های دستکاری شده نایکی ایرمکس۹۷ را نیز اجرا کند. 

«کفش‌های مسیح»، مدلی از کتانی‌های سفید رنگی است که به صورت محدود تولید شده و در لایه نرم کف آن، آب مقدسی که از رودخانه اردن آورده شده، به کار رفته است. مواد به کار رفته شده این مدل کفش، با عصاره کندر هم معطر شده است. بنا بر انجیل متی، کندر از اقلامی است که مردان خردمند در شب تولد عیسی مسیح، برای تبرک و خوش یمنی آورده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کفش، ابتدا یک هزار و ۴۲۵ دلارقیمت‌گذاری شده بود.

در بیانیه این تولیدکننده معروف کفش آمده است:«مشتریانی که از بازگرداندن این دو کفش خودداری کنند، باید هر گونه عیب و ایراد یا نگرانی از عوارض بیماری‌زای این محصولات را مستقیما با MSCHF مطرح کنند، نه شرکت نایکی.» 

دیوید برنستاین، از شرکت حقوقی دبویس و پلیمتون که  وکالت MSCHF را بر عهده دارد گفت:«ما از نتیجه حاصل‌شده در این پرونده حقوقی بسیار هیجان‌زده‌ایم.» 

او افزود:«این کفش‌ها هرگز برای سودآوری و پول درآوردن عرضه نشدند.»

نکته اصلی در این ماجرا، مفهوم هنری بود که طراحی این کفش‌ها امیدوار به انتقال آن بود و این انتقال مفهوم، با این دعوای حقوقی «به نحو چشمگیری حاصل شده» است. 

ناس، ۶۶۶ جفت از «کفش‌های شیطان» را روز ۲۹ مارس همراه با تازه‌ترین تک‌آهنگ‌ خود به نام «منترو» (من را با نام خود صدا بزن) عرضه کرد. 

پس از مدت کمی، شرکت نایکی در بیانیه‌ای به روزنامه ایندیپندنت گفت:«ما با لیل ناس ایکس یا MSCHF رابطه‌ای نداریم. نایکی نه این کفش‌ها را طراحی و نه عرضه کرده است. ما این [محصولات] را تایید نمی‌کنیم.»

گیب والی، مدیرعامل MSCHF، در تماس با روزنامه ایندیپندنت تایید کرد که این کفش‌ها ربطی به شرکت نایکی ندارند و شش تن از کارمندان MSCHF مقدار کمی از خون خود را با جوهر ترکیب و در این مدل کفش‌ها قرار داده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از زندگی