چگونه جمهوری خواهان می‌توانند از لغو تحریم‌های ایران توسط بایدن جلوگیری کنند؟

جمهوری خواهان از هر ابزاری برای جلوگیری از لغو تحریم‌ها استفاده می‌کنند

احیای برجام با شرایط پیشین، هزینه زیادی برای بایدن به همراه دارد - Brendan Smialowski / AFP

جمهوری خواهان و دموکرات‌های میانه‌رو در واشنگتن ابراز امیدواری کردند که بایدن از اهرم تحریم که از سلف خود به ارث برده است، برای مذاکره در مورد توافق بهتر و جامع‌تری با ایران استفاده کند.

پیش‌ازاین، بایدن گفته بود که هدف او در مذاکرات افزایش زمان محدودیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین اضافه‌کردن برنامه موشکی به توافق است.

در همین راستا، تونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به کمیته روابط خارجی سنا گفت که لغو تحریم‌های بانک مرکزی یا شرکت ملی نفت ایران به نفع آمریکا نخواهد بود.

در همین رابطه نشنال ریویو در تحلیلی نوشت، طبق پیشنهاد دولت بایدن، ایالات متحده، تحریم‌های ایران را بدون درخواست توقف حمایت مالی حکومت ایران از تروریسم، لغو خواهد کرد. ایران می‌تواند از طریق بانک مرکزی و شرکت ملی نفت خود به میلیاردها دلار دسترسی پیدا کند که هر دو به دلیل ارتباط با تروریسم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - (IRGC) که خود به‌عنوان گروهی تروریستی معرفی شده - مورد تحریم هستند. 

بر این اساس در صورت احیای برجام، جمهوری اسلامی عملاً اجازه تداوم حمایت مالی از تروریسم، گروگان گرفتن آمریکایی‌ها، غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود، آزمایش موشک‌های دارای توانایی حمل کلاهک هسته‌ای و نقض حقوق بشر علیه مردم ایران را به دست خواهد آورد.

تکان‌دهنده‌تر آنکه، توافق هسته‌ای که به‌اصطلاح برای محدودکردن توانایی ایران در تولید سلاح هسته‌ای انجام می‌گیرد، تهران را مجبور به پاسخگویی در مورد فعالیت‌های پنهانی تولید سلاح هسته‌ای یا سایت‌های هسته‌ای مخفی، نمی‌کند . به یاد بیاورید که ایران در سال ۲۰۱۵ برای دستیابی به لغو تحریم‌ها، به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دروغ گفته بود. جلوگیری از ادامه این کار باید در بطن هرگونه مذاکره درباره برنامه هسته‌ای آن باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی اگر حکومت ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح بالاتر و آزمایش سانتریفیوژهای پیشرفته را متوقف کند، بایدن عملاً به ایران پیشنهاد پرداخت یارانه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را داده است. علاوه بر این، پیشنهاد کاهش تحریم‌های ناشی از فعالیت‌های تروریستی به معنای نقض اساسی اعتماد است. موضوعی که سناتورها بعید است به آن رأی بدهند.

کنگره باید بر اساس نظر هر دو حزب، قبل از لغو تحریم‌ها، خواستار رأی‌گیری درباره هر توافق حاصل شده در وین شود. طبق قانون، متن هرگونه بازبینی در توافق هسته‌ای ایران باید از سوی رئیس‌جمهوری به کنگره ارائه شود و کنگره نیز باید فرصت بررسی آن را داشته باشد.

همچنین، تا زمانی که همه گروگان‌های آمریکایی آزاد نشوند و ایران در قبال فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده خود را به طور کامل پاسخگو نباشد، نباید تحریم‌ها لغو شوند.

چه کسی از پاداش دادن به تهران برای گروگان‌گیری آمریکایی‌ها حمایت می‌کند؟ چه کسی از توافق هسته‌ای دفاع خواهد کرد که به شما اجازه می‌دهد ایران سایت‌ها، مواد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را مخفی نگه دارد که مغایر با کل فرضیه توافق است؟

جمهوری خواهان باید بایدن را از رفع تحریم‌های ایران منصرف کنند. آنها همچنین باید به بخش خصوصی در مورد عجله برای انجام تجارت با ایران به‌عنوان حامی تروریسم هشدار دهند. به‌ویژه که هرگونه تخفیف در تحریم‌ها موقت است.