ماجرای نقض حقوق بشر در قطر و کنار کشیدن حامی مالی تیم ملی فوتبال دانمارک

بانک آربیدرنس هزینه مالی امکانات لازم برای تمرینات تیم ملی دانمارک را تأمین می‌کرد.

دانمارک، یکی از دوآتشه‌ترین منتقدان برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور حاشیه خلیج فارس بوده است - Patrick Smith / AFP

در حالی که بحث در دانمارک بر سر تحریم احتمالی دور نهایی جام جهانی فوتبال سال آینده در قطر بابت نگرانی در مورد نقض حقوق بشر بالا گرفته است، یک حامی مالی تیم ملی فوتبال دانمارک نیز تصمیم گرفته است به قرارداد خود پایان دهد.

بانک آربیدرنس در چارچوب قراردادی چهارساله که در پایان سال ۲۰۲۲ خاتمه می‌یافت، هزینه مالی امکانات لازم برای تمرینات تیم ملی دانمارک را تأمین می‌کرد.

اما به گفته مقامات رسمی این قرارداد طی چند روز آینده خاتمه خواهد یافت، زیرا طبق قانون اعطای "وام‌های سریع" وام‌دهندگانی از قبیل بانک‌ها حق ندارند در کارهای تبلیغاتی با شرکت‌های قماربازی همکاری کنند.

حامی مالی اصلی دیگر تیم ملی دانمارک شرکت شرط‌بندی اودست است.

گرت یوناسن رییس بانک آربیدرنس روز جمعه در مصاحبه با رادیو دانمارک گفت علت کنار کشیدن این شرکت از قرارداد با اتحادیه فوتبال دانمارک(دی.بی.یو) قانون وام است «نه وضعیت قطر.»

او در مصاحبه با رادیو دانمارک گفت:«چون اجازه نداریم در کنار شرکت اودست در تأمین لباس شرکت داشته باشیم از حمایت مالی کنار کشیدیم.»

اما بسیاری از این پاسخ قانع نشدند و معتقدند چون به ویژه در دانمارک مخالفت با برگزاری جام جهانی در قطر ادامه دارد فدراسیون فوتبال دانمارک می‌خواهد دلیل واقعی پایان یافتن این قرارداد را لاپوشانی کند. دانمارک یکی از دوآتشه‌ترین منتقدان سپردن برگزاری جام جهانی فوتبال به این کشور حاشیه خلیج فارس بوده است.

ماه پیش پیتر فرولوند رییس بخش ارتباطات و نام تجاری بانک آربیدرنس نیز در مصاحبه با ایندیپندنت گفته بود اگر دانمارک به دور نهایی بازی‌های جام جهانی فوتبال در قطر راه یابد «احتمال دارد» از قرارداد حمایت نام تجاری کنار بکشند. مالکیت این بانک به شماری از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های صنفی دانمارک تعلق دارد.

آقای فرولوند گفته بود:«برگزاری جام جهانی در قطر مسئله‌ساز است و باید در مورد بهترین روش برخورد با آن تصمیم بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابتدا گمان می‌رفت که تصمیم‌گیری نهایی برای ادامه دادن یا ندادن قرارداد حمایت مالی در همین تابستان صورت گیرد، اما اکنون رویدادهای هفته جاری وضعیت را عوض کرده است.

تصمیم پایان دادن به قرارداد حمایت مالی در حالی اتخاذ شده است که خشم از حضور دانمارک در این مسابقات بالا گرفته است. این نخستین باری است که مسابقات جام جهانی قرار است در خاورمیانه برگزار شود.

از زمانی که فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) با تصمیمی جنجال‌برانگیز در سال ۲۰۱۰ برگزاری جام‌جهانی فوتبال را به قطر سپرد نگرانی از رفتار این کشور حاشیه خلیج فارس با انبوه نیروی کار مهاجر ادامه داشته است.

قطر در پی شروع برنامه‌ای بی‌سابقه برای برگزاری این بزرگ‌ترین مسابقه فوتبال در جهان و تدوین برنامه‌ای با هزینه تقریبی ۲۰۰ میلیارد دلار،  اصلاحاتی در وضعیت قانون کار انجام داده است، اما منتقدان می‌گویند این تغییرات چنان که باید عمقی یا سریع نبوده است.

طبق ادعای روزنامه گاردین از سال ۲۰۱۰ میلادی ۶ هزار و ۵۰۰ کارگر آسیایی در قطر جان باخته‌اند و این موضوع خشم برخی از کشورها از جمله دانمارک را علیه این کشور حاشیه خلیج فارس برانگیخته است و فراخوان برای تحریم این مسابقات را افزایش داده است.

در مجموعه مسابقات اخیر راه‌یابی به جام جهانی چند تیم از جمله دانمارک قبل از شروع مسابقات به نقض حقوق بشر اعتراض داشته‌اند. افزون بر این شمار فزاینده‌ای از دانمارکی‌ها از تحریم مسابقات حمایت کرده‌اند و توماری برای طرح موضوع در مجلس به راه انداخته‌اند.

این فراخوان‌ها در سایر کشورها و از جمله نروژ هم بازتاب داشته است.

تروئلس باگر توگرسن روزنامه‌نگار دانمارکی و سردبیر مجله تیپسبلادت در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «بله گویا این قرارداد تجاری مشکلاتی داشته است اما مشکل اصلی خود قطر است. حضور دانمارک در مسابقات قطر به هیچ وجه خوشایند مردم نیست و برای فدراسیون فوتبال و بانک آربیدرنس مشکل جدی ایجاد کرده است. بانک آربیدرنس در این بخش که سالیان سال دستخوش رسوایی‌هایی بوده است از ضوابط اخلاقی و زیست‌محیطی نیرومندی پیروی می‌کند.»

اتحادیه فوتبال دانمارک نیز در مصاحبه با ایندیپندنت اعلام کرد از «گفتگو» با قطر حمایت می‌کند نه تحریم مسابقات.

دانمارک با اسکاتلند هم‌گروه است و با بردن سه بازی نخست خود که یکی با نتیجه ۸ بر صفر بوده است، در مسیر راه‌یابی به مسابقات قطر قرار گرفته است.

© The Independent

بیشتر از ورزش