فشار دولت چین به خانواده‌های اویغور برای ساکت کردن مخالفان خارج از کشور

چین، دیپلمات‌های کشورهای دوست از جمله جمهوری اسلامی را به بازدید از سین‌کیانگ دعوت کرده است

تجمعی برای حمایت از اویغورهای چین در استانبول ترکیه- REUTERS

خبرگزاری رویترز در گزارشی از تلاش حکومت چین برای فشار به اویغورهای مقیم خارج از این کشور خبر داده و گفته است که در این کارزار، از جمله‌ از خانواده‌های آنان استفاده می‌کند.

به گزارش رویترز، مقام‌های چینی روز پنجشنبه ویدئویی را در یک نشست خبری پخش کردند که در آن یک مرد اویغور لاغر با سر تراشیده و یونیفرم گشاد رو به دوربین می‌گوید: «تمام تلاشم را می‌کنم تا خود را تغییر داده و رافت حزب و دولت را به دست آورم.» او که یک تهیه‌کننده سابق تلویزیونی است، به گفته مقام‌ها به جرم «ایجاد نفرت و تبعیض قومیتی و پنهان کردن جرائم»‌ به ۲۰ سال زندان در سین‌کیانگ محکوم شده است.

او در این فیلم پسرش را خطاب قرار می‌دهد که در خارج از کشور کارزاری را علیه بازداشت پدرش هدایت می‌کند.

رویترز می‌گوید این ویدئو، یکی از شش مورد مربوط به اقلیت مسلمان اویغور در غرب چین است که در پیام‌های ویدئویی از خویشاوندانشان در خارج از کشور می‌خواهند به خانه بازگردند و دست از صحبت علیه چین و حزب کمونیست حاکم بر این کشور بردارند.

نشست‌های خبری از این قبیل نیز، به بخشی از کارزار رو به گسترش پکن برای دفاع از سیاست‌هایش در سین‌کیانگ تبدیل شده است. کشورهای غربی  سیاست و عملکرد پکن در این منطقه را مورد انتقاد قرار داده و آن را به نسل‌کشی متهم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا به دلیل نقض حقوق بشر، تحریم‌هایی را بر چین اعمال کرده است. چین نیز تحریم‌های تلافی‌جویانه خود را اعمال کرد و به عنوان مثال برخی مارک‌های تجاری از جمله پوشاک اچ‌اند‌ام را به دلیل موضع‌گیری‌هایشان درباره سین‌کیانگ تحریم کرده است.

کمپین ‌تبلیغاتی چین که از جمله شامل ۱۱ شبکه تلویزیونی می‌شود، بارها تلاش کرده تا اویغورهای مقیم خارج را که با رسانه‌ها صحبت می‌کنند بی‌اعتبار کند.

چین همچنین در این کارزار، در خارج از کشور رویدادهای رسانه‌ای برگزار کرده، فیلم‌های مستند دولتی و یک فیلم موزیکال پخش کرده، و دیپلمات‌های کشورهای دوست مانند ایران، مالزی و روسیه را به بازدید از سین‌کیانگ دعوت کرده است.

چین همچنین تحلیلگران اندیشکده‌های خارجی، روزنامه‌نگاران و چهره‌های دانشگاهی را با تحریم، اظهارنظرهای تهاجمی در رسانه‌های اجتماعی و پوشش تند رسانه‌ای، هدف حمله قرار داده است.

مقام‌ها در وزارت خارجه و دولت چین می‌گویند که این اقدامات برای مقابله با «دروغ‌ها و تهمت‌های»‌ شبکه‌های «نیروهای ضدچینی»‌ خارجی، لازم است.