نتانیاهو: توافق با حکومت‌های افراطی مثل ایران بی‌ارزش است

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، کشورش از توافقی که به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای بدهد، پیروی نمی‌کند

نتانیاهو در مراسم روز یادبود هولوکاست در «کوه یادبود» در اورشلیم (بیت‌المقدس) سخن می‌گفت-Heidi levine / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، روز چهارشنبه به جامعه جهانی هشدار داد که کشورش از هرگونه توافق با ایران که به این کشور اجازه دستیابی به سلاح هسته‌‌ای را بدهد تبعیت نخواهد کرد. گفته‌های نتانیاهو هشداری تلویحی به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز محسوب می‌شود.

این در حالی است که گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا در هفته جاری در وین، پایتخت اتریش، در جریان است. سایر کشورهای عضو برجام (بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین) نیز در این گفتگوها حضور دارند. آمریکا پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ هنوز به آن بازنگشته، اما از طرف اروپایی‌ها به وین دعوت شده است.

نتانیاهو در مراسم روز یادبود هولوکاست در «کوه یادبود» در اورشلیم (بیت‌المقدس) سخن می‌گفت. نتانیاهو در صحبت‌های خود به دشواری‌های پیش روی بازماندگان هولوکاست در جریان دنیاگیری کرونا نیز اشاره کرد و به این واقعیت که ۹۰۰ نفر از آن‌ها در طول این ماجرا جان سپرده‌اند. اسرائیل در زمینه واکسیناسیون شهروندان خود در جهان پیشتاز است و همین باعث شده به قرنطینه پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو گفت: «توافق هسته‌ای با ایران دوباره مطرح شده است، اما تاریخ به ما یاد داده که توافق‌های اینچنینی با حکومت‌های افراطی به اندازه پوست سیر هم ارزش ندارند.»

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «من خطاب به بهترین دوستان‌مان می‌گویم: هرگونه توافق با ایران که راه این کشور به سوی سلاح‌های هسته‌ای که با آن ما را به نابودی تهدید می‌کنند، هموار کند، توافقی است که ما هرگز از آن تبعیت نخواهیم کرد.»

او افزود: «تنها چیزی که ما از آن تبعیت می‌کنیم تلاش برای توقف آن‌هایی است که می‌خواهند ما را نابود کنند. در زمان هولوکاست قدرت حفاظت از خودمان را نداشتیم و از امتیازِ حاکمیت ملی برخوردار نبودیم. نه حقوقی داشتیم و نه دولتی و نه مدافعی. امروز اما دولت داریم، قدرت دفاع از خودمان را داریم و این حق طبیعی و کامل را به عنوان دولت مردم یهودی داریم تا در مقابل دشمنان‌مان از خودمان حفاظت کنیم.»

نتانیاهو اخیرا در پی انتخابات اسرائیل از طرف رئیس‌جمهور این کشور، روون ریولین، مسئول تشکیل دولتی جدید شده است. نمایندگان بلوک سیاسی او اما در مجلس اسرائیل (کنست) اکثریت را ندارند و انتظار می‌رود این کشور در پی بن‌بست سیاسی عازم انتخابات بعدی باشد. این پنجمین انتخابات اسرائیل در دو سال گذشته خواهد بود شود. در عین حال محاکمه نتانیاهو به اتهام رشوه‌گیری و فساد مالی نیز در دادگاهی در اورشلیم در جریان است و می‌تواند بر حیات سیاسی او تاثیر بگذارد.