احتمال توقف فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر

معاون سازمان انرژی اتمی علت را مشکل تأمین و انتقال ارز برای خرید سوخت و قطعات یدکی نیروگاه عنوان کرد

ظرفیت تولید واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاوات است- تصویر از وب‌سایت انتخاب

محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی اعلام کرد به‌دلیل مشکل در تأمین و انتقال ارز برای تهیه ملزومات نیروگاه اتمی بوشهر، ممکن است در سال جاری، تولید برق این نیروگاه متوقف شود. 

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه، نهم فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به مشکل موجود برای «خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه» نیروگاه اتمی بوشهر، اعلام کرد که «چنانچه راهکاری فوری برای حل مشکلات مالی پیدا نشود»، به احتمال زیاد تولید برق واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در سال‌ جاری با مشکل جدی مواجه می‌شود و «ممکن است متوقف شود».

او این مسأله را ناشی از «تغییرات نرخ ارز» و «تحریم‌های بانکی» در سال‌های اخیر عنوان کرد که موجب مشکل در «تأمین هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری، خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه» و انتقال مبالغ ارزی به «شرکت‌های طرف قرارداد در کشور روسیه» شده است.

جعفری همچنین با اشاره به تلاش‌ برای تولید بخشی از نیازهای این نیروگاه در داخل کشور، اعلام کرد که در آینده درمورد پیشرفت‌‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروگاه اتمی بوشهر که ساخت آن پیش از انقلاب آغاز و سپس متوقف شده بود، در قراردادی با شرکت روس‌اتم روسیه تکمیل شد و از سال ۱۳۹۰، واحد یکم آن تولید برق را آغاز کرد. بر‌اساس قرارداد سازمان انرژی اتمی ایران با روسیه، تأمین سوخت این نیروگاه برعهده روسیه است و پسماند اتمی آن نیز به به همان کشور بازمی‌گردد. 

ظرفیت تولید این واحد نیروگاهی ۱۰۰۰ مگاوات است. میزان مصرف برق ایران در حال حاضر بیش از ۳۵هزار مگاوات است.

به گفته معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی، این واحد نیروگاهی در سال ۱۳۹۹ بیش از پنج‌ونیم میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده و تحویل شبکه سراسری برق داده و در پنج سال گذشته، حدود  ۲  تا ۲.۴ درصد از  برق مورد نیاز کشور را تأمین کرده است. 

در سال‌های گذشته، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از بستن قرارداد با روسیه برای ساخت ۲ نیروگاه دیگر در بوشهر خبر داده بود؛ اما معاون او، بهروز کمالوندی، ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ به کمبود منابع اعتباری برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید اشاره کرد و درمورد روند ساخت آن‌ها  گفت:«نیروگاه دوم بتن‌ریزی‌اش انجام شده و ساخت زیرساخت‌ها در حال انجام است و سال آینده نیروگاه سوم را باید بتن‌ریزی کنیم.»

بیشتر از اقتصاد