خبرگزاری نزدیک به سپاه، حمله به کشتی تجسسی ایران در نزدیکی یمن را تأیید کرد

خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که کشتی ساویز هدف «مین‌های چسبان» قرار گرفته است

کشتی ساویز در آب‌های دریای سرخ- عکس از خبرگزاری تسنیم

به دنبال انتشار برخی گزارش‌ها از هدف قرار گرفتن یک کشتی تجسسی ایرانی به نام «ساویز» در آب‌های دریای سرخ در نزدیکی یمن، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، با تایید این گزارش‌ها اعلام کرد که این کشتی هدف «مین‌های چسبان» قرار گرفته است.

پیشتر، روزنامه اسرائیلی هاآرتص و وبسایت شبکه خبری سعودی العربیه، در گزارش‌های جداگانه‌ای خبر داده بودند که این کشتی که گفته می‌شود متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، روز سه‌شنبه هدف حمله قرار گرفته است.

در این گزارش‌ها، توضیحی درباره مهاجمان یا جزییات حمله و میزان خسارت کشتی ساویز داده نشده است.

خبرگزاری تسنیم ساعتی بعد ضمن تایید این خبر نوشت طبق اطلاعات کسب شده، این سانحه به دلیل «انفجار مین‌های چسبان در بدنه کشتی» رخ داده است. این خبرگزاری، گروه یا کشور خاصی را به انجام این حمله متهم نکرده است.

در گزارش تسنیم گفته شده است که کشتی «ایران ساویز» در چند سال گذشته در دریای سرخ «به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی که به ماموریت اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند» مستقر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، موسسه نیروی دریایی آمریکا (USNI) پیشتر در آبان سال گذشته اعلام کرده بود ساویز احتمالا یک «کشتی جاسوسی سپاه پاسداران» است که اطلاعات مربوط به حمل و نقل دریایی را گردآوری و منتقل می‌کند.

این موسسه در وبسایت خود گزارش داده بود که اگرچه کشتی ساویز به‌طور رسمی یک کشتی تجاری است، اما به احتمال بسیار زیاد «پوششی برای یک پایگاه مخفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» است.

مؤسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک نیز یک سال قبل از آن در یک گزارش تحلیلی گفته بود ماموریت ساویز احتمالا ارائه اطلاعات به شورشیان حوثی مورد حمایت تهران در یمن برای انجام حملات علیه کشتی‌ها است.

عربستان سعودی نیز بارها سپاه پاسداران را به بهره‌برداری نظامی و جاسوسی از این کشتی متهم کرده بود.

خبر حمله به کشتی ساویز، در اوج تنش‌های جمهوری اسلامی با عربستان سعودی از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر منتشر شده است.

مقامات این کشورها، هنوز واکنشی رسمی به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند.

حمله پنجم فروردین به یک کشتی کانتینربر اسرائیلی به نام «لوری» که از تانزانیا به مقصد هند در حرکت بود، آخرین مورد از حوادث از این دست است که نشان از افزایش درگیری‌های غیرمستقیم میان ایران و اسرائیل دارد.