نخست‌وزیر کره جنوبی برای آزادی نفتکش توقیف‌شده به تهران می‌آید

وزارت امور خارجه ایران انتظار دارد او با «راه‌حل‌های عملی» برای آزادسازی پول‌های مسدودشده به تهران بیاید

رسانه‌های کره جنوبی هدف سفر نخست‌وزیر آن کشور به تهران را مذاکره برای آزادسازی نفتکش توقیف‌شده در ایران اعلام کرده‌اند- Jung Yeon-je / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ضمن تأیید برنامه سفر چونگ سیه-کیون، نخست‌‌وزیر کره جنوبی به تهران، گفت که انتظار داریم او «راه‌حل‌های عملی» برای آزادسازی پول‌های مسدودشده ایران در آن کشور ارائه کند. این درحالی است که رسانه‌های کره‌ای هدف این سفر را مذاکره برای آزادسازی نفتکش توقیف ‌شده کره جنوبی اعلام کرده‌اند.

رسانه‌های کره‌ جنوبی در روزهای گذشته از سفر چونگ سیه-کیون در هفته آینده به کشورهای خاورمیانه‌، ازجمله ایران، خبر داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه، در نخستین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰، درمورد سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به تهران گفت که کره‌جنوبی چنین درخواستی را مطرح کرده و ما از آن استقبال کردیم. به گفته او، جزئیات فنی و زمان این سفر هنوز نهایی نشده است.

خطیب‌زاده افزود: «انتظار داریم که نخست‌وزیر کره در جریان سفر به ایران حامل راه‌حل‌های عملی برای چگونگی آزادسازی منابع مالی بلوکه ‌شده ایران در این کشور باشد.» او افزود که مسأله پول‌های مسدودشده ایران در کره روابط دوجانبه را تحت تأثیر خود قرار داده و «در واقع روابط دو کشور گروگان بی‌عملی کره‌ای‌ها در این زمینه قرار گرفته است.»

اما رسانه‌های کره جنوبی هدف سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران را مذاکره با مقام‌های ایرانی درمورد آزادسازی نفتکش کره جنوبی اعلام کرده‌اند که بیش از سه‌ ماه است در توقیف جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، روز جمعه، ۱۳ فروردین‌ماه، با اشاره به «پیشرفت چشمگیر» مذاکرات دو کشور برای پایان دادن به توقیف این نفتکش، نوشت که ایران احتمالاً آن را در هفته آینده آزاد خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود با تأکید بر ادامه توقیف نفتکش کره‌ای، افزود که وزارت خارجه بنابر درخواست کره جنوبی و با توجه به سوابق کاپیتان و نفتکش، «توصیه‌هایی را درمورد این نفتکش به مقام قضایی ارائه کرده است» و مقام قضایی «با نظر مثبت» درحال بررسی این موضوع است.

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی پول‌های مسدودشده خود در کشور کره جنوبی، تلاش می‌کند؛ اما از آن‌جا که این پول‌ها براساس تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده‌اند، آمریکا باید مجوز آزادسازی پول‌ها را به کره جنوبی بدهد. پیش از این، مقام‌های ایران چندین‌بار از توافق با کره جنوبی برای آزادسازی این منابع مالی خبر دادند، اما بعدتر اعلام شد که کره جنوبی همچنان درحال رایزنی با آمریکاست و هنوز هیچ سهمی از دارایی‌های ایران آزاد نشده است.

هم‌زمان با شدت گرفتن فشار تهران بر سئول برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده‌ ایران در آن کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی‌ماه نفتکش «ام‌تی هنکوک چمی» کره‌جنوبی را به‌دلیل آنچه ایجاد آلودگی نفتی در دریا اعلام شد، در خلیج فارس توقیف و ۲۰ خدمه آن را بازداشت کرد. درحال حاضر به‌جز ناخدای کشتی که شهروند کره جنوبی است، بقیه خدمه آزاد شده‌اند.  

با وجود تکذیب مکرر تهران، گمانه‌زنی‌هایی فراوانی درمورد ارتباط توقیف این نفتکش با ناخشنودی ایران از آزادنشدن دارایی مسدودشده‌ در کره جنوبی وجود دارد. 

خبرگزاری رسمی کره جنوبی در آخرین گزارش‌های خود، میزان دارایی‌های مسدودشده ایران در آن کشور را معادل ۷ میلیارد دلار اعلام کرده است.