احتمال لختگی خون در جوانان دریافت‌کننده واکسن استرازنکا بیشتر است

«از ۱۸.۱ میلیون نفری که در بریتانیا واکسن آکسفورد زده‌اند، ۳۰ نفر دچار لخته خون شده‌اند»

«محاسن واکسن آسترازنکا در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹، کماکان بیشتر از ریسک‌هایش است» - GABRIEL BOUYS / AFP

به گفته پرفسور نیل فرگوسن، متخصص اپیدمیولوژی، موارد اندک ایجاد لخته خون در میان افرادی که واکسن آکسفورد/آسترازنکا زده بودند، ممکن است پرسش‌هایی ‌را درباره لزوم تزریق آن به افراد جوان ایجاد کند.

این مشاور علمی که خودش واکسن آکسفورد را دریافت کرده، گفت به نظر می‌رسد که خطر ایجاد لخته خون غیرمعمول، به سن افراد مربوط می‌شود و احتمال بروز آن در میان جوان‌ترها، بالاتر است.

نهاد تنظیم‌کننده محصولات پزشکی و دارویی بریتانیا، پس از بررسی واکسن آکسفورد/آسترازنکا در اوایل هفته جاری، اعلام کرد که در حال حاضر هیچ‌گونه مدرکی دال بر ارتباط میان لخته خون و واکسن وجود ندارد. این نهاد همچنین گفت که مزایای واکسن در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، به ریسک‌های آن می‌‌چربد.

سازمان تنظیم‌کننده محصولات پزشکی و دارویی بریتانیا گفت که از ۱۸.۱ میلیون نفری که در بریتانیا واکسن آکسفورد زده‌اند، ۳۰ نفر دچار لخته خون شده‌ و تا ۲۴ ماه مارس، هفت نفرشان جان باخته‌اند.

پرفسور فرگوسن، در گفت‌وگو با برنامه «امروز» در کانال چهار رادیو بی‌بی‌سی، گفت:‌ «داده‌های اطلاعاتی در حال حاضر، حاکی از شواهد بیشتر احتمال نادر ریسک بویژه در مورد واکسن آسترازنکا است، اما ممکن است واکسن‌های دیگر سطح پایین‌تری از ریسک را از نظر لخته غیرمعمول و شمار پایین پلاکت خون، در بر داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:«به نظر می‌رسد که خطر به سن بستگی دارد، امکانش هست - اما داده‌ها در این زمینه اندک است.»‌

پرفسو‌ر فرگوسن همچنین گفت:‌«هر چه سن شما بیشتر باشد، خطر لخته شدن خون کمتر، و خطر کووید بیشتر است. بنابراین کفه ترازوی خطر- سود بیشتر به طرف زدن واکسن سنگینی می‌کند.»

او افزود:«به نظر من وقتی که پای گروه‌های سنی جوان‌تر به میان می‌آید و معادله خطر- سود پیچیده‌تر می‌شود، وضع اندکی دشوار می‌شود.»

پرفسور فرگوسن گفت که سازمان تنظیم‌کننده محصولات پزشکی و دارویی بریتانیا، و کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت، «با فوریت بالا»‌ خطر بالقوه ‌لخته‌شدن خون را بررسی کردند.

هرچند موارد گزارش‌شده موجب افزایش نگرانی‌ها شده‌اند، اما احتمال تصادفی بودنشان نیز هست چرا که لخته‌های خون ممکن است به شکل طبیعی حادث شوند، و هرگونه ارتباط به واکسن، در صورت اثبات، بسیار نادر است.

در ضمن خطر واکسن به مراتب کمتر از ابتلا به کووید-۱۹ است که خود، خطر لخته شدن خون را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

دکتر جون رین، مدیر ارشد اجرایی سازمان تنظیم‌کننده محصولات پزشکی و دارویی بریتانیا، پیشتر در هفته جاری گفت:‌«محاسن واکسن آسترازنکا در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ و عوارض آن، کماکان بیشتر از ریسک‌هایش است و وقتی که مردم به دریافت واکسن فراخوانده می‌شوند باید واکسن بزنند.»

نگرانی‌ها درباره ایجاد لخته خون ناشی از زدن واکسن کووید، موجب شده تا برخی کشورهای اروپایی برنامه واکسیناسیون همگانی با واکسن آکسفورد را به حالت تعلیق درآورند.

با این حال، سازمان داروی اروپا گفته است که در حال حاضر «هیچ‌گونه مدرکی»‌ یافته نشده که محدودیت استفاده از واکسن در گروه‌های جمعیتی خاص را پشتیبانی کند. این سازمان گفت ارتباط ایجاد لخته خون با واکسن «ثابت نشده، اما امکان‌پذیر است.»

© The Independent

بیشتر از جهان