از ۱۶ فروردین ۹۹ تا ۱۴۰۰، قیمت پراید دو برابر شد

«قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲، فروردین سال گذشته ۹۸ میلیون تومان بود و امسال به ۱۹۱ میلیون تومان رسیده است»

قیمت خودرو در سال جدید افزایش خواهد یافت - عکس از خبرآنلاین

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به اینکه بازار خودرو به ثبات رسیده اظهار داشت در حال حاضر پراید ۱۳۱ با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با این حال به گفته رئیس شورای رقابت، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نعمت‌الله کاشانی در رابطه با آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو، گفت: «پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ پاناروما ۳۸۰ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۱۸۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵، ۱۸۵ میلیون تومان و کوئیک دنده‌ای ۱۴۷ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.»

او همچنین در خصوص قیمت نجومی خودروی شاهین که اخیراً از سوی سایپا تولید شده گفت که تاکنون هیچ خرید و فروشی انجام نشده و قیمت این خودرو در بازار آزاد نامشخص است. قیمت‌هایی که در خصوص این خودرو در بازار وجود دارد قیمت منطقی و دقیق نیست.

در همین راستا، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت گفته است که برای تصمیم‌گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال جاری منتظر نرخ تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس این تورم بخشی، قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

مقایسه قیمت خودرو در سال جاری با سال ۱۳۹۹، نشان می‌دهد که با افزایش شدیدی طی یک سال اخیر مواجه بوده‌ایم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۶ فروردین سال ۹۹، قیمت پراید ۱۳۱ در بازار حدود ۶۰ میلیون تومان بود. خودروهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۹۸ میلیون تومان؛ تیپ ۵، ۱۱۹ میلیون تومان؛ سمند ال‌ایکس، ۹۹ میلیون تومان؛ پژو ۴۰۵، ۹۴ میلیون و کوئیک دنده‌ای ۸۳ میلیون در بازار آزاد معامله می‌شدند.

برخلاف ادعاهای مسئولان، قیمت خودرو به‌عنوان یکی از شاخص‌های مورد توجه مردم برای سنجش تورم، با رشدی دو برابری همراه بوده است. کارشناسان اقتصادی افزایش نقدینگی و کاهش تولید ناشی از کمبود قطعات را دلیل این موضوع می‌دانند. صنعت خودروی ایران به شدت به واردات وابسته است و به دلیل تحریم‌ها خودروسازان نمی‌توانند قطعات مورد نیاز را تأمین کنند.

از سوی دیگر نگرانی مردم از وضعیت اقتصادی باعث شده تا سرمایه‌های خود را به کالاهایی که قدرت نقدشوندگی زیادی دارند، تبدیل کنند. خودرو نیز یکی از همین کالاهاست. به همین دلیل حجم بالای نقدینگی که وارد این بخش شده باعث افزایش قیمت خودرو نیز شده است.

بیشتر از اقتصاد