سفرهای ارزان به مقصد کرونا: هشدارها سودی نبخشید 

با وجود آمار بالای ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه، ایرانیان زیادی در تعطیلات به این کشور سفر کردند

مسافران ترکیه بنا به اعلام دولت آن کشور، فقط باید تست منفی کرونا داشته باشندYasin AKGUL / AFP

در پی شیوع موج چهارم کرونا در ایران و همزمان با افزایش مبتلایان به کرونای جهش یافته موسوم به نوع انگلیسی در کشور ترکیه، به عنوان کشور هم‌مرز با ایران که مقصد سفر بسیاری از شهروندان ایرانی است، هنوز پروازها به این کشور متوقف نشده و ستاد ملی مقابله با کرونا نیز برنامه‌ای در این خصوص اعلام نکرده است. 

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی به پایگاه خبری دیدارنیوز گفته است که سازمان هواپیمایی تابع ستاد ملی مقابله با کرونا و ودیگر متولیان حوزه بهداشت است و در صورتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخواستی مبنی بر توقف یا ممنوعیت پرواز‌های خارجی یا داخلی شود، به سرعت آن را اعمال خواهند کرد. این در حالی است که طی روزهای گذشته هشدار‌های متعدد و مکرری در پیوند با ضرورت توقف پرواز‌های ترکیه مطرح شده است، و با این حال، در تعطیلات نوروزی مسافران بسیاری میان ایران و ترکیه جابه‌جا شده‌اند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز روز یازدهم فروردین در نامه‌ای خطاب به رحمانی فضلی، وزیر کشور، و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، درخواست کرد که با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید-۱۹در کشور ترکیه با ویروس جهش یافته، «حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرز‌های هوایی و زمینی با این کشور متوقف شود.» اما با گذشت چهار روز از طرح درخواست وزیر بهداشت، آن درخواست همچنان بی‌پاسخ مانده و عملیاتی نشده و آمار مبتلایان به کرونا در ایران نیز روزانه در حال افزایش است. در همین حال اما پروازهای تهران به استانبول هم در روزهای گذشته با قیمت بسیار مناسبی عرضه می‌شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرخ بلیت هواپیما برای پرواز از تهران به استانبول، در تاریخ یکشنبه ۱۵ فروردین ماه ۷۱۹ هزار تومان عنوان شده است. مسافران ترکیه (که در روزهای اخیر با افزایش مبتلایان کرونا مواجه شده است) بنا به اعلام دولت آن کشور، فقط باید تست منفی کرونا داشته باشند. بنابه گزارش‌های موجود، چندین مرکز استان در کشور ترکیه از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت بحرانی هستند، و به دلیل نرخ سریع شیوع بیماری، تعداد مبتلایان نیز روزانه افزایش می‌یابد. با آن که واکسیانسیون کرونا نیز در ترکیه در حال انجام است، اما سفر به آن کشور در مرحله هشدار قرار دارد. 

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود آمار بالای مبتلایان کرونا در ترکیه و قرمز بودن شرایط آن کشور از نظر نرخ سریع شیوع، اما سفر از ایران به آن کشور در ایام نوروز همچنان انجام شده است و هیچ مداخله‌ای هم از سوی ستاد مبارزه با کرونا در این خصوص صورت نگرفته است. دلیل آن نیز به گزارش این خبرگزاری، ارزان بودن سفر به این کشور همسایه عنوان شده است. بنا به اظهارات مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به خبرگزاری ایرنا، سفر به ترکیه ادامه دارد و تا این لحظه همه پرواز‌ها طبق برنامه انجام شده است و تا کنون برنامه‌ای برای قطع یا تعلیق پرواز‌ها به آن مقصد اعلام نشده است. 

با این حال، وی احتمال داده است که  سختگیری‌ها و اقدامات جدیدی برای کنترل کرونا در مرز‌های مشترک بین دو کشور انجام گیرد. او همچنین افزوده است که موضوع قطع پرواز‌ها قرار است در جلسه آتی ستاد مبارزه با کرونا بررسی شود، و چنانچه ستاد برنامه قطع پرواز‌ها را ابلاغ کند، پرواز شرکت‌های هواپیمایی در مسیر ترکیه لغو خواهد شد. 

به‌رغم بحرانی بودن شرایط کرونا در ایران و نیز معضل ادامه پروازها به ترکیه، ستاد ملی مقالبه با کرونا در کشور طی روزهای گذشته تشکیل جلسه نداده است.