عراقچی: با آمریکا مستقیم یا غیرمستقیم مذاکره نمی‌کنیم

گفتگوهای وین تنها در مورد مسائل فنی و نحوه لغو تحریم‌ها است

ایران در وین با آمریکا گفتگو نخواهد کرد - عکس از مهر

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به دور جدید مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو برجام که قرار است در وین برگزار شود، گفت:«ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها چه مستقیم چه غیرمستقیم نخواهیم داشت.»

به گزارش ایرنا، او امروز یکشنبه اظهار داشت که ایران تنها با کمیسیون مشترک و کشورهای ۱+۴ مذاکره می‌کند و آمریکا برای بازگشت به مذاکرات باید همه تعهدات برجامی خود را انجام دهد و همه تحریم‌هایی را که گذاشته بردارد.

او افزود: گفت‌وگوها با ۱+۴ در وین کاملاً فنی و در مورد نحوه لغو تحریم‌ها و اقداماتی است که ایران و آمریکا باید انجام دهد. وی در ادامه تأکید کرد آمریکا باید تمام تحریم‌هایی را که بعد از خروج ترامپ مجدداً اعمال شد بردارد. ایران هم بعد از راستی‌آزمایی، به تعهدات خود برمی‌گردد.

در مقابل، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته بود که کشورش با پیگیری مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را به‌صورت حضوری در روز ششم آوریل موافق است. آقای پرایس روز جمعه گفت:«فعلاً روزهای نخست است و بحث‌های سختی پیشرو داریم، بنابراین نمی‌توان انتظار تحولی فوری داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در همین رابطه جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز جمعه گفت که گفتگوی مستقیم با ایران در وین می‌تواند به طور بالقوه سازنده باشد، اما ایالات متحده فعلاً انتظار ندارد مذاکرات مستقیمی با ایران انجام شود.

روز جمعه، در پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام میان نمایندگان ایران و امضاکنندگان برجام به جز آمریکا، طرفین توافق کردند ادامه مذاکرات سه‌شنبه هفته آینده به طور حضوری در وین پی گرفته شود. موضوع مذاکرات در مورد «چشم‌انداز بازگشت ایالات متحده به برجام» بود.

در پی نشست مجازی روز جمعه، رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در توییتی از گفتگوی خود با نمایندگان پنج کشور طرف مذاکره با ایران خبر داد. او نوشت: «با شرکای اروپایی، روسی و چینی در باره گام‌هایی که ایران و آمریکا برای ازسرگیری تعهدات به برجام باید بردارند صحبت کردم. این گام اول است. مذاکرات سختی در پیش است، ولی در مسیر درستی پیش می‌رویم.»