پیام وزیر خارجه آمریکا به مناسبت دوهزارمین روز بازداشت سیامک نمازی

نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز در پیامی گفت، «اقدام انزجارآمیز بازداشت ناعادلانه با هدف تامین منافع سیاسی باید فوراً متوقف شود»

سیامک نمازی پس از سفر ماه ژوئیه ۲۰۱۵ خود به ایران، ممنوع‌الخروج شد و ماه‌ها مورد بازجویی قرار گرفت، تا اینکه در اکتبر ۲۰۱۵ دستگیر شد-FreeTheNamazis/Twitter

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه در پیامی در توییتر به مناسبت دوهزارمین روز حبس سیامک نمازی شهروند آمریکایی ایرانی تبار در ایران، خواستار آزادی او و دیگر شهروندان دوتابعیتی محبوس در آن کشور شد. 

توییتر فارسی وزارت خارجه آمریکا ضمن بازنشر این توییت ترجمه آن را نیز به فارسی منتشر کرد که بر اساس آن وزیر خارجه آمریکا گفته است، «دو هزار روز پیش، ایران سیامک نمازی را به دلیل شهروند آمریکا بودن دستگیر کرد.»

وی افزود، «هنگامی که پدر او، باقر، برای آزادی او به ایران پرواز کرد، زندانی شد و اکنون ممنوع الخروج شده است. همه آمریکایی هایی که به گروگان گرفته شده یا به اشتباه بازداشت شده‌اند، باید آزاد شوند و دوباره به عزیزانشان بپیوندند.» 

باقر نمازی در فوريه ۲۰۱۸ به دلایل پزشكي به طور موقت آزاد شد و در فوريه ۲۰۲۰ حكم پایان محکومیت او صادر شد. با این حال، «بدون ارایه توضیحی» در ماه مه سال ۲۰۲۰، به خانواده اطلاع داده شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ممنوع‌الخروجی جدیدی برای باقر نمازی گذاشته است.

سیامک نمازی پس از سفر ماه ژوئیه ۲۰۱۵ خود به ایران، ممنوع‌الخروج شد و ماه‌ها مورد بازجویی قرار گرفت، تا اینکه در اکتبر ۲۰۱۵ دستگیر شد.

رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز در توئیتی به همین مناسبت نوشت، «ما تا زمانی که سیامک نمازی و پدر او، باقر، بار دیگر به عزیزان خود نپیوندند، آرام نخواهیم نشست. اقدام انزجارآمیز بازداشت ناعادلانه با هدف تامین منافع سیاسی باید فوراً متوقف شود.»

ایالات متحده و متحدان آن اعتقاد دارند جمهوری اسلامی با طرح اتهام‌های بی‌پایه اقدام به بازداشت و محاکمه شهروندان خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی می‌کند و می‌خواهد از آنها به عنوان اهرم فشار علیه غرب استفاده کند. ایران این اتهام را رد می‌کند.