انتشار سندی از قصد حوثی‌ها برای حمله به آوارگان

این سند نمایانگر درخواست از جنگجویان حوثی برای هدف قرار دادن صریح و مستقیم اردوگاه‌های آوارگان است

شبه نظامیان حوثی با سازمان‌های تروریستی در یمن هماهنگی و همکاری دارند - AFP

برای شبه نظامیان حوثی عجیب نیست که افراد غیرنظامی را هدف قرار دهند، زیرا آن‌ها افزون بر این‌که یمن و عربستان سعودی را هدف حمله موشک‌ها و پرتابه‌های مختلف خود قرار می‌دهند و دست زدن به چنین حملاتی را افتخارآمیز می‌دانند، تاکید دارند که پرتاب موشک‌های بالستیک به سمت عربستان سعودی و یمن زمانی می‌تواند متوقف شود که جنگ علیه کودتای آن‌ها پایان یابد.

البته چنین رفتاری در حقوق بین‌الملل به عنوان "اقدام تروریستی" توصیف می‌شود و همان‌گونه که از تعریف آن پیدا است، تروریسم به معنای تهدید و هدف قرار دادن غیرنظامیان برای کسب منافع سیاسی، عقیدتی، "مذهبی" یا مالی است.

سندی که توسط وزیر به اصطلاح کشور شبه نظامیان حوثی امضا شده است، نمایانگر درخواست این نهاد از جنگجویان حوثی برای هدف قرار دادن صریح و مستقیم اردوگاه‌های آوارگان است. در بخش‌نامه شماره ۲۴۴ مورخ ۲۸ مارس ۲۰۲۱، اداره کل ارشاد معنوی وزارت کشور (حوثی‌ها)، به نکات مهمی اشاره شده است، از جمله از رسانه‌های حوثی خواسته شده است اطلاعات و شایعات گمراه کننده‌ای را پخش کنند تا حملات شبه نظامیان به آوارگان در سایه این تبلیغات توجیه شود. همچنان، در این سند آمده است که رسانه‌های حوثی اقدام به نشر شایعاتی در مورد حضور القاعده و داعش در اردوگاه‌ها کنند، در حالی‌که واقعیت اوضاع بنا به دلایلی متعددی خلاف این شایعه را بازگو می‌کند.

البته گروه حوثی نیز با پیروی از سیاست و ترفندهای رژیم ایران و شبه نظامیان وابسته به آن، به ویژه حزب‌الله سعی می‌کند از "تروریسم" به عنوان ابزاری برای گسترش پروژه فرقه‌ای خود استفاده کند و در صدد شایعه‌پراکنی در مورد حضور نیروهای داعش و القاعده در اردوگاه‌های پناهندگان شود، اما به‌نظر می‌رسد که شبه نظامیان حوثی فرصت استفاده از این ترفند را از دست داده‌اند، زیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش مفصلی را دریافت کرده است که با دلایل و شواهد قطعی ثابت می‌کند که حوثی‌ها با داعش و القاعده همکاری دارند و این موضوع در اواسط ماه جاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارشی که شورای امنیت سازمان ملل متحد از دولت مشروع یمن دریافت کرده است، نشان می‌دهد که شبه نظامیان حوثی با سازمان‌های تروریستی در یمن هماهنگی و همکاری دارند. این گزارش که لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد آن را از هیئت نمایندگی دولت یمن در سازمان ملل متحد دریافت کرده است، شامل عکس‌ها و اطلاعاتی است که میزان و چگونگی همکاری بین حوثی‌ها و سازمان‌های تروریستی فعال در یمن مانند القاعده و داعش را آشکار می‌کند.

گزارش دولت یمن، حوثی‌ها را به فراهم کردن پناهگاه‌های امن برای عناصر القاعده و داعش در مناطق تحت کنترل آن‌ها متهم می‌کند. در این گزارش آمده است که شبه نظامیان حوثی ۲۵۲ تن از زندانیان القاعده را از زندان‌های نهادهای دولتی و امنیتی یمن در صنعا و برخی از استان‌های دیگر رها کرده‌اند. این گزارش با ذکر اسامی و اطلاعاتی در مورد افراد رها شده از زندان، به «جمال محمد البداوی»، یکی از برجسته‌ترین طراحان حمله به ناوشکن آمریکایی "یو اس اس کول"، اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۸، شبه نظامیان حوثی وی را از زندان آزاد کردند.

این گزارش حاکی از آن است که ۵۵ تن از عناصر القاعده در صنعا حضور دارند که برجسته‌ترین آن‌ها «عواد جاسم مبارک» و «هشام باوزیر» مشهور به «طارق الحضرمی» است. همچنین، در این گزارش آمده است که عناصر داعش در کنار حوثی‌ها جنگیده‌اند، افزون بر آن‌که ارتش ملی دولت یمن شماری از اعضای القاعده را که در صفوف شبه نظامیان حوثی می‌جنگیدند، اسیر کرده است. البته اعترافات شماری از اعضای بازداشت شده‌ای القاعده در این گزارش ثبت شده است.

این گزارش به‌طور عموم، حاوی اطلاعات و شواهد بسیاری است که تعامل شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران با القاعده و داعش را محکوم می‌کند و در نتیجه، ادعاهای ذکر شده در این سند مبنی بر حضور تروریست‌ها که شبه نظامیان حوثی قصد دارند با استفاده از این ترفند، اردوگاه‌های پناهندگان را هدف حمله قرار دهند، باطل می‌کند.

به گفته ناظران، ترفند استفاده از حضور "تروریسم"، از این بیش نمی‌تواند کسی را فریب دهد، به ويژه این‌که رابطه رژيم ایران با القاعده و داعش بر همگان ثابت شده و شبه نظامیان وابسته به تهران نیز از همین راهبرد، بهره‌جویی می‌کنند.

بنابراین، آن‌چه این بخش‌نامه مهر و امضا شده توسط شبه نظامیان حوثی به اثبات می‌رساند این است که کودتاچیان حوثی قصد دارند با استفاده از بهانه‌ حضور تروریسم، آوارگان را هدف حمله قرار دهند. این در حالی است که ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که شبه نظامیان حوثی،  پیوسته غیرنظامیان را چه در یمن و چه در عربستان سعود هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار می‌دهند.