فلسطین تنها در نشست‌هایی شرکت می‌کند که مبتنی بر روند صلح باشد

گام بعدی آمریکا برای «معامله قرن» در هاله‌ای از ابهام

 عکس: محمود عباس

WAFA 

شماری از مقامات ارشد فلسطین به ایندیپندنت عربی گفته‌اند که رهبری فلسطین از مشارکت در هر نشستی از سوی ایالات متحده که مبتنی بر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و روند صلح نباشد، خودداری می‌کند. 

این مقامات افزودند که خبر دعوت فلسطین برای مشارکت در نشست آینده كمپ دیوید، کاملا عاری از حقیقت است و تاکنون هیچ اقدامی برای برگزاری چنین نشستی انجام نگرفته است. آنان همین‌طور گفته‌اند که هدف از نشر خبر‌هایی در مورد برگزاری اجلاس آینده و مشارکت فلسطین، تنها برای آزمودن واکنش فلسطینی‌ها و جهان عرب نسبت به راه حل معضل فلسطین است. 

چندی پیش، رسانه‌های اسرائیلی اقدام به نشر گزارشی در مورد گام بعدی آمریکا برای بحث و بررسی «معامله قرن» کردند و اظهار داشتند که دونالد ترامپ قصد دارد در ماه سپتامبر آینده نشستی با حضور رهبران عرب در کمپ دیوید برگزار کند. در واکنش به نشر این گزارش، سخنگوی کاخ سفید با رد این خبر گفت که تاکنون هیچ تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده است.

در پیوند با این موضوع، یک مقام ارشد فلسطینی به ایندیپندنت عربی گفت که در حال حاضر، طرف فلسطینی هیچ تماس و رابطه‌ای با ایالات متحده ندارد و تا زمانی که ایالات متحده مسئله حل معضل فلسطین را بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و تشکیل دو دولت به گونه‌ای که بیت‌المقدس شرقی پایتخت فلسطین باشد، نپذیرد، تماس‌ها از سر گرفته نخواهد شد. این مقام فلسطینی تأکید کرد که موضع گیری فلسطین در این مورد ثابت است و به هیچ صورتی قابل بحث و گفت‌و‌گو نخواهد بود. 

به باور این مقام فلسطینی، اغلب کشور‌های عربی، پیش از اجرای طرح صلح عربی که خواستار پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی، بازگشت به مرز‌های پیش از ۱۹۶۷ و ایجاد کشور فلسطین که بیت‌المقدس شرقی پایتخت آن باشد، حاضر به برقراری روابط با اسرائیل نیستند. وی ضمن اشاره به این که سازمان آزادیبخش فلسطین به هیچ فردی اجازه نداده است تا خود را به عنوان سخنگو یا نماینده فلسطین برای مذاکرات معرفی کند، تأکید کرد که «معامله قرن، یک پروژه اسرائیلی است که هدف از آن حل مسئله فلسطین بر اساس منافع اسرائیل است و هیچ سودی به ملت فلسطین ندارد. اسرائیل می‌خواهد با این روش، مسئله سرنوشت ساز فلسطین را در ایجاد یک دولت خودمختار تحت کنترل دولت اسرائیل در کرانه باختری، و یک نهاد سیاسی ضعیف در نوار غزه، محدود کند».

این مقام فلسطینی افزود: «با توجه به شرایط کنونی، اگر نشستی از سوی ایالات متحده برگزار شود، هدف از آن حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در انتخابات آینده است که در هفدهم سپتامبر ۲۰۱۹ برگزار می‌شود. ممکن است دولت دونالد ترامپ برای بالا بردن شانس پیروزی بنیامین نتانیاهو به وی اجازه دهد تا پیش از رفتن به انتخابات، بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را به قلمرو اسرائیل الحاق کند». وی در ادامه گفت: «پس از شکست اجلاس منامه، جرد کوشنر، مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا، اکنون به این باور رسیده است که برای پایان دادن به معضل فلسطین، نخست باید سراغ راه حل سیاسی رفت نه اقتصادی، و البته راه حل سیاسی که در «معامله قرن» مطرح شده است، به هیچ صورتی قابل پذیرش مردم فلسطین نیست».

موضع گیری اعراب

موضع‌گیری برخی از کشور‌های عربی همچون مصر و اردن در واکنش به سفر اخیر جرد کوشنر، مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا، به قاهره و امان، مورد تأیید فلسطین قرار گرفته است. عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر، در جریان دیدار با کوشنر در قاهره تأکید کرد که لازم است راه حل مسئله فلسطین در مطابقت با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، راه حل «دو کشور»، و تشکیل دولت فلسطین که پایتخت آن شهر بیت‌المقدس باشد، انجام گیرد.

همچنین، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز در دیدار با جرد کوشنر در امان گفت، «صلح عادلانه و پایدار زمانی تحقق می‌یابد که دولت فلسطین در چارچوب مرز‌های پیش از سال ۱۹۶۷ تشکیل شود و بیت‌المقدس شرقی پایتخت آن باشد».

از سوی دیگر، غسان خطيب، تحليلگر سياسی، گفت: «واکنش اعراب و فلسطینی‌ها به طرح کوشنر، نمایان‌گر شکست این طرح است، زیرا راه حل ارائه شده در این طرح مبتنی بر روند عادلانه صلح و راه حل دو دولت  نیست، و به هیچ صورتی قابل پذیرش نخواهد بود. همچنین، بعید به نظر می‌رسد که ایالات متحده پیش از برگزاری انتخابات اسرائیل اقدام به پیشنهاد طرح دیگری کند، زیرا شروط هیچ طرحی نمی‌تواند به سود نتانیاهو و احزاب راست اسرائیلی باشد».


 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه