امضا پنج توافقنامه در نخستین روز سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان

این پنج توافق‌نامه در زمینه‌های مالی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای به امضا مقام‌های دو کشور رسید

در نخستین روز سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی در روز چهارشنبه، دو کشور پنج توافقنامه در زمینه‌های مختلف همکاری با یکدیگر امضا کردند.

به گزارش شبکه العربیه، مصطفی الکاظمی زودتر از موعد وارد پایتخت عربستان سعودی شد و توسط شاهزاده محمد بن سلمان برای یک دیدار رسمی پذیرفته شد.

الکاظمی و شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این دیدار درباره طیفی از مسائل عمده مورد علاقه دو کشور و همچنین مسائل منطقه‌ای با هم گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلسات در سطح شورای هماهنگی بین دو کشور برگزار شد، جایی که پنج توافق‌نامه در زمینه‌های مالی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای به امضا رسید.

هیئت عراقی، شامل فرمانداران استان‌های هم‌مرز با عربستان سعودی، همچنین با مقام‌های سعودی در مورد افزایش گذرگاه های مرزی بین دو کشور گفت‌وگو کردند.

الکاظمی پیش از ورود به ریاض در توئیتی نوشت، این دیدار با هدف تحكیم روابط دو كشور و ایجاد افق‌های همکاری بین كشورهای منطقه به روشی كه در خدمت مردم باشد و ارزش‌ها را پاس بدارد، انجام می‌شود.

عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان در بغداد نیز پیشتر گفته بود سفر نخست وزیر عراق به ریاض در زمانی مهم انجام می‌شود، و برخی مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی در گفت‌وگو با العربیه و الحدث گفت: «با توجه به شورای هماهنگی بین پادشاهی (سعودی) و عراق، جلسات مداوم برگزار می‌شود و به زودی یک جلسه مهم بین تجار دو کشور برگزار می‌شود.»

مصطفی الکاظمی تابستان سال گذشته قرار بود در نخستین سفر خارجی خود در مقام نخست‌وزیری عراق به عربستان برود، اما به دلیل بیماری پادشاه سعودی لغو شد.

روزنامه‌های عراقی روز سه‌شنبه از مکالمه تلفنی بین نخست‌وزیر عراق و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خبر دادند که دو طرف به طرح «خاورمیانه سبز» پرداختند.

به نوشته العربیه، آنها درباره ابتکار ریاض برای همکاری با کشورهای منطقه در کاشت ۵۰ میلیارد اصله درخت به عنوان بزرگترین برنامه جنگل‌کاری جهان صحبت کردند.