عوارض شدید واکسن روسی کرونا در برخی افراد در ایران

«تا زمانی که بیش از ۱۰ درصد مردم واکسن دریافت نکنند، مصونیت جمعی ایجاد نمی‌شود»

به گفته مینو محرز عضو ستاد مقابله با کرونا تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است- REUTERS/Jennifer Lorenzini

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، که پیشتر در مورد کارایی واکسن کووید-۱۹ ساخت روسیه ابراز تردید جدی کرده بود، می‌گوید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در برخی افراد عوارض شدیدی ایجاد کرده است.

دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با پایگاه خبری رکنا گفت، واکسن روسی در برخی افراد عوارض شدیدی ایجاد کرده است که در بسیاری برطرف شده، اما در برخی هنوز عوارض ناشی از دریافت واکسن روسی کرونا وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در این مصاحبه که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد گفت، تاکنون مقدار کمی واکسن از چین و روسیه وارد کشور شده است و تا زمانی که بیش از ۱۰ درصد مردم واکسن دریافت نکنند، مصونیت جمعی ایجاد نمی‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی اوایل بهمن ماه و در پی اعلام ثبت واکسن کووید-۱۹ اسپوتنیک در ایران و واردات آن به کشور، گفته بود به عنوان یکی از اعضای کادر درمان در ایران واکسن روسی را تزریق نخواهد کرد.

مینو محرز در گفت‌وگو با روزنامه جهان صنعت، با بیان این که واکسن کرونای ساخت روسیه از سوی هیچ کشوری تایید نشده است، گفت «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است.»

وی که سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی کرونا «کوو ایران برکت» است، در مصاحبه امروز خود با رکنا تاکید کرد تا زمانی که واکسن ایرانی کرونا به تولید انبوه نرسد، تامین واکسن در کشورمان به کندی پیش خواهد رفت.

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران گفت وقتی قرار باشد واکسن کرونا را از سایر کشورها تهیه کنیم، قطعا نمی‌توانیم نیاز کشور را به سرعت تامین کنیم، بخصوص با وجود تحریم و مشکلات بانکی و مالی.

مقام‌های ایرانی که همواره تحریم‌های آمریکا را دلیل کمبود دارو و عدم توانایی در تهیه واکسن کرونا معرفی کرده‌اند، به دنبال دستور رهبر جمهوری اسلامی گفته‌اند واکسن‌های تولید شده در ایالات متحده و بریتانیا را خریداری نخواهند کرد.

بیشتر از جهان