آب و برق بار دیگر هفت درصد گران می‌شود

سه سال پیش، دولت تصویب‌نامه‌ای ارائه داد و طبق آن همه ساله از اول اردیبهشت، تعرفه‌های آب و برق هفت درصد گران می‌شود

وزیر نیرو نسبت به کاهش باران و ذخیره‌های آبی هشدار داده است- ایرنا

رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت امسال نیز همچون سه سال گذشته، تعرفه‌های آب و برق از اول اردیبهشت ماه، هفت درصد نسبت به سال پیش افزایش می‌یابد.

او امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت سه سال پیش، دولت تصویب‌نامه‌ای ارائه داد و طبق آن همه ساله از اول اردیبهشت، افزایش تعرفه‌های آب و برق عملیاتی و اجرایی می‌شود.

وزیر نیرو گفت: «تعرفه‌های آب و برق افرادی که مصارف متعارف مطابق الگوی مصرف دارند، بیش از هفت درصد افزایش نخواهد یافت.»

او سال پیش نیز در همین باره گفته بود این افزایش هفت درصدی تنها برای خانوارهایی است که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند. افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگانی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف داشته باشند با توجه به مصوبه هیئت وزیران، ۱۶ درصد خواهد بود تا مصرف کنندگان ترغیب شوند که مصرف بهینه‌تری داشته باشند.

اردکانیان افزود اوایل آبان ماه سال گذشته تصویب‌نامه دیگری نیز با نام «برق امید» و اوایل دی‌ماه تحت عنوان «آب امید» عملیاتی شد که دولت برای افراد کم‌مصرف تخفیف ۱۰۰ درصدی در پرداخت‌ها قائل می‌شد.

وی گفت به این ترتیب، افرادی که به اندازه یک‌سوم الگو، آب و برق مصرف می‌کردند از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار می‌شوند.

سال جدید، باران کمتر

رضا اردکانیان در صحبت‌های خود نسبت به کاهش بارش در سال جاری آبی هشدار داد و گفت: «در حالی نیمی از سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را پشت سر گذاشته‌ایم که در نیمه نخست آن بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت نزدیک به ۳۴ درصد کاهش داشته است.»

او افزود پیش‌بینی می‌شود برای فصل بهار نیز بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت بیش از ۴۰ درصد با افت مواجه باشد.

وزیر نیرو گفت: «در مجموع در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مقایسه با متوسط بلندمدت، بارش‌های کمتری خواهد داشت، یعنی اگر بارش نرمال و طبیعی کشور را در طول یک سال آبی ۲۵۰ میلی‌متر فرض کنیم، در سال آبی جاری این رقم به حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر کاهش خواهد داشت.»

اردکانیان ابراز امیدواری کرد با رعایت مصرف آب از سوی مردم به‌ویژه کشاورزان که مصرف‌کنندگان عمده آب هستند و عمل به دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مسئولان در نوع کشت، عدم انجام کشت‌های ممنوعه در برخی مناطق و به‌کارگیری شیوه‌های مناسب آبیاری، و همچنین ملاحظات بهداشتی و مصرفی از سوی مصرف‌کنندگان خانگی، تابستان را به آرامی و کنترل شده پشت سر بگذاریم.