کنفرانس قلب آسیا؛ امکان دیدار پاکستان و هند وجود دارد؟

نهمین کنفرانس قلب آسیا اساسا نشستی درباره صلح در افغانستان است

کنفرانس قلب آسیا در سال ۲۰۱۶ - NARINDER NANU / AFP

به نظر می‌رسد این بار نیز پس از پنج سال، ابرهای آشفته بین دو کشور در حال پراکنده شدن هستند؛ بنابراین وزرای خارجه دو کشور پس از ۱۸ ماه در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند.

مقامات دیپلماتیک می‌گویند که جلسه رسمی پاکستان-هند برنامه‌ریزی نشده است، اما انتظار می‌رود نشست غیررسمی دو وزیر خارجه در پی دیدارها سر میز کنفرانس و همچنان زمان‌های صرف غذا برگزار شود.

برای پیشبرد روابط دوجانبه میان دو کشور، در کنفرانس قلب آسیا که در دسامبر ۲۰۱۵ در اسلام‌آباد برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا مذاکرات در سطح وزیران دو کشور آغاز شود، اما پس از حادثه  تروریستی پتان کوت، موضوع به بن‌بست خورد. کنفرانس قلب آسیا در دسامبر ۲۰۱۶ با حضور سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان در شهر امریتسر هند برگزار شد، اما هیچ پیشرفت مثبتی در  روابط دو طرف رخ نداد.      

دیپلمات‌های حاضر در دوشنبه به ایندیپندنت اردو گفتند که دیدارهای برنامه‌ریزی شده شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، شامل جلسه‌های حاشیه‌ای با وزرای خارجه امارات متحده عربی، ایران و تاجیکستان است. قرار است ملاقاتی هم با حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، تنظیم شود که هنوز نهایی نشده است.

آن‌ها از صحبت در مورد ملاقات با وزیر خارجه هند خودداری کردند.

به گفته روزنامه‌نگاران هندی، ممکن است جی شنکر، وزیر امورخارجه این کشور، هنگام روبه‌رو شدن با محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان احوال او را جویا شود و احتمال می‌رود یک جلسه غیررسمی هم برگزار شود.

با این حال، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، در دوشنبه به روزنامه ایندیپندنت اردو گفت که هنوز هیچ ملاقاتی با همتای هندی‌ وی، جی شنکر، برنامه‌ریزی نشده است.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفت: «در حال حاضر من هیچ برنامه ملاقاتی با همتای هندی خود ندارم. ایشان (جی شنکر) به اینجا تشریف خواهند آورد چون بخشی از روند کار استانبول بوده‌اند ولی هیچ جلسه دوجانبه‌ای بین ما ترتیب داده نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز قبل از جلسه وزرای خارجه، مقامات ارشد همه کشورهای عضو، در کاخ ریاست‌جمهوری حضور یافتند و دستور کار را تعیین کردند. دستور کار کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا در سال ۲۰۲۱، تحکیم صلح و ثبات میان کشورهای منطقه و تلاش‌ برای رفع دلایل اصلی بی‌ثباتی است.

این کنفرانس دو روزه در حالی برگزار می‌شود که گفت‌وگوهای جاری میان دولت افغانستان و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، با چالش‌هایی روبه‌رو است. تلاش‌های زیادی در حال انجام است تا هرچه زودتر بر خشونت‌ها نقطه پایان گذاشته شود اما تاکنون هیچ تاثیر مثبتی در میدان جنگ افغانستان مشاهده نشده است.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، هم برای شرکت در این کنفرانس با هیئت عالی‌رتبه همراه خود، عازم تاجیکستان شده است. افغانستان رئیس دائمی کنفرانس قلب آسیا است در حالی که معاونت ریاست، هر سال تغییر می‌کند.

پیشینه

روند استانبول-قلب آسیا در نوامبر سال ۲۰۱۱ در شهر استانبول ترکیه تاسیس شد. این مجمع برای بحث در مورد ثبات افغانستان و چالش‌های مشترک و موضوعات موردعلاقه دوجانبه برای همسایگان افغانستان ایجاد شد.

این سازمان از ۱۵ کشور عضو شامل افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی و ازبکستان تشکیل شده است.

علاوه بر این، ۱۷ کشور دیگر هم پشتیبان این روند هستند و به عنوان ناظر در هر کنفرانس شرکت می‌کنند. ایالات‌متحده، انگلستان، آلمان و کانادا از این جمله‌اند. ۱۲ سازمان مردم‌نهاد و بین‌المللی دیگر هم از این روند حمایت می‌کنند.

© IndependentUrdu