تاکید وزیران خارجه افغانستان و‌ پاکستان بر تسریع روند صلح

اتمر و قریشی از اعلامیه نشست مسکو‌ حمایت کردند که بر مخالفت با بازگشت امارت اسلامی طالبان تاکید دارد

پاکستان از حامیان گروه طالبان است و از نفوذ چشمگیری بر این گروه برخوردار است-آریانا نیوز

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، و شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، روز گذشته طی یک مکالمه تلفنی در مورد روند صلح افغانستان و گسترش روابط دو جانبه اقتصادی گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگو آقای قریشی از تسریع روند صلح افغانستان حمایت کرد و نسبت به حضور فعال پاکستان در نشست استانبول اطمینان داد.

نشست استانبول قرار است تا چند روز دیگر در ترکیه برگزار شود. این نشست بخشی از طرح صلح آمریکا برای افغانستان است که در آن هیئت بلند رتبه‌ای ازافغانستان و نمایندگان ارشد طالبان حضور خواهند یافت و توافق صلح افغانستان را نهایی خواهند کرد. 

در بیانیه‌ای که روز گذشته از سوی وزارت خارجه افغانستان در این مورد منتشر شد، آمده است: « وزیر امور خارجه افغانستان، بیانیهٔ پایانی نشست مسکو را گامی مهم در راستای تقویت گفت‌وگوهای صلح افغانستان دانسته و نقش همه‌ کشورهای منطقه‌ و جهان، به‌شمول پاکستان، را در حمایت از موفقیت پروسهٔ صلح بااهمیت خواند.»

این بیانیه همچنین می‌افزاید:« دو طرف روی تقویت روابط اقتصادی از طریق شیوه‌های موجود میان دو کشور صحبت کرده و تأکید کردند که تامین صلح و ثبات در تحقق پروژه‌های اتصال منطقه‌‌ای و پیوند دادن آسیای جنوبی با آسیای مرکزی از طریق افغانستان نقش کلیدی دارد»

نشست مسکو در مورد پایان جنگ و روند صلح افغانستان، دو روز پیش بین نمایندگان ویژه چهار قدرت بزرگ آمریکا، روسیه، چین، پاکستان، و نمایندگان افغانستان و طالبان برگزار شد و با صدور بیانیه‌ای به کار خود خاتمه داد.  بیانیه نشست مسکو از دو طرف، به ویژه طالبان، خواسته است به خشونت‌ها خاتمه دهند و برای برقراری صلح در افغانستان توافق کنند. این بیانیه همچنان با بازگشت امارت اسلامی طالبان مخالفت کرده‌است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان از حامیان سرسخت طالبان است و در تشویق این گروه برای آمدن سر میز مذاکره، اجازه‌ دادن به رهبران طالبان برای سفر به قطر از پاکستان، هماهنگی و مذاکره با طرف‌های مرتبط با مسئله جنگ و صلح افغانستان، کوشش کرده ‌است. این کشور بارها از آمریکا خواسته است که به روند صلح افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور متعهد بماند. 

پاکستان پناهگاه رهبران ارشد طالبان نیز بوده است و از نفوذ قابل ملاحظه‌ای در این گروه برخوردار است. بنا براین، حمایت پاکستان از روند کنونی صلح أفغانستان، امیدواری‌ها برای برقرای صلح در افغانستان را بیشتر کرده‌است. 

در سال‌های اخیر نیاز‌های اقتصادی پاکستان را بیشتر به این نتیجه رسانیده است که برقراری صلح در افغانستان بیشتر از هرکشور دیگری، به سود پاکستان است. این کشور به شدت نیاز دارد تا با کشورهای آسیای مرکزی روابط اقتصادی برقرار کند و به بازارهای کشور‌های آسیای میانه دست یابد.

از همه مهم‌تر، پاکستان شدیدا با کمبود انرژی مواجه است و آسیای مرکزی به کمک افغانستان می‌تواند این نیازمندی پاکستان را برطرف کند. در واقع، افغانستان گذرگاهی بالقوه برای رشد اقصادی منطقه به ويژه ایران و پاکستان است.  

بر این مبنا، موفقیت پروژه‌های مشترک سودآور چندین ملیتی مانند تاپی بین افغانستان، پاکستان، ایران و هند، یا بر فرض پروژه‌ انتقال برق کاسا ۱۰۰۰ از قیرقیزستان و تاجکستان از راه افغانستان به پاکستان، در گرو صلح وثبات در افغانستان است. 

بیشتر از جهان