فرمانده ارتش پاکستان: برای تجدید رابطه با هند، «گذشته‌ها گذشته»

ارتش پاکستان عامل تعیین کننده سیاست خارجی و امنیتی این کشور محسوب می‌شود

ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان - THOMAS KIENZLE / AFP

ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان، با تاکید بر اهمیت کلیدی روابط پایدار بین هند و پاکستان برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های جنوب و مرکز آسیا، گفت وقت آن رسیده است که گذشته را دفن کنیم و روابطمان را با هندوستان از سر بگیریم.

آقای باجوا روز پنجشنبه در سخنرانی خود در کنفرانسی در اسلام‌آباد گفت: « متاسفانه این پتانسیل همیشه قربانی اختلافات و مسائل بین دو این دو کشور هسته‌ای همسایه بوده است.»

او گفت: «درگیری‌های کشمیر قطعا در نقطه کانونی این اختلاف است. باید بدانیم که بدون حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز اختلافات کشمیر، روند آشتی در شبه‌قاره هرگز ممکن نخواهد شد.»

ژنرال باجوا با اشاره به نقش ایالات‌متحده در پایان دادن به اختلافات منطقه‌ای گفت: «ما احساس می‌کنیم که زمان آن رسیده است که گذشته را دفن کنیم و به سوی آینده حرکت کنیم… اما برای ادامه روند صلح یا گفت‌وگویی معنادار، همسایه ما باید زمینه‌ای مساعد، به ویژه در کشمیر اشغالی، به وجود آورد.»

در پاکستان، چندین بار ارتش جایگزین دولت منتخب دموکراتیک شده و مقام فرماندهی ارتش، جزو قدرتمندترین سمت‌ها است. ارتش پاکستان عامل اصلی سیاست خارجی و امنیتی آن‌ها محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنرانی او اندکی پس از اظهارات عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، صورت گرفت که روز چهارشنبه گفته بود آن‌ها خواهان «صلح با هند» هستند.

لحن فرمانده ارتش و نخست‌وزیر پاکستان نیز قابل توجه است زیرا درست پیش از سفر لوید جی آستین، وزیر دفاع آمریکا، به هند صورت گرفته است. آقای آستین قرار است روز جمعه وارد دهلی نو شود.

هند و پاکستان اخیرا در امتداد مرز‌های خود آتش‌بس اعلام کردند.

این دو کشور در روز ۲۵ فوریه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که فرماندهان کل عملیات نظامی هند و پاکستان توافق کرده‌اند تا مسائل کانونی و نگرانی‌های منجر به برهم زدن صلح در منطقه را برطرف کنند.

در این بیانیه آمده است: «هر دو طرف به رعایت توافق‌ها، تفاهم‌ها و آتش‌بس در امتداد خط کنترل و تمام بخش‌های دیگر از نیمه‌شب ۲۵-۲۴ فوریه ۲۰۲۱ متعهد می‌شوند.»

هند و پاکستان از سال ۱۹۴۷ تاکنون سه بار با هم وارد جنگ شده‌اند. تنش‌های بین آن‌ها آخرین بار در سال ۲۰۱۹ بالا گرفت که دو کشور هواپیماهای جنگنده خود را به خاک یکدیگر فرستادند.

مایکل کوگلمن، از همکاران ارشد مرکز ویلسون در منطقه جنوب آسیا، صحبت‌های فرمانده ارتش را یک «سخنرانی جالب» خواند.

وی در توییتی نوشت: «اکثر مضامینی که پوشش داد قبلا توسط وزرای دولت (از جمله نخست‌وزیر) بیان شده بودند و این به دولت فعلی محدود نمی‌شود. اما تاکید بر این موضوعات، آن هم با توجه به هویت و مقامی که دارد، کار بسیار مهمی است.»

گزارش‌های بیشتر از آژانس‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان