افزایش جشن‌های عروسی گروهی در افغانستان

هزینه گزاف و رسم‌های دست‌ و پاگیر، عامل اصلی استقبال از جشن‌های عروسی‌ گروهی است

هزینه‌های گزاف جشن عروسی باعث می‌شود زوج‌ها برای سال‌ها نامزد بمانند-ایندیپندنت فارسی

در سال‌های اخیر عروسی‌های دسته‌جمعی و یا گروهی در افغانستان افزایش یافته است و سالی نیست که چند عروسی دسته‌جمعی در شماری از استان‌های این کشور برگزار نشود.  

رسوم، عادات ناپسند و مصارف گزاف در محفل‌های عروسی چه از طرف خانواده داماد یا خانواده عروس، باعث شده است که اکثریت نامزدداران در این کشور نتوانند جشن عروسی‌شان را برگزار کنند و یا سال‌ها کار کنند و زحمت بکشند تا پول وافری به دست بیاورند و عروسی‌شان را با رسم و رواج‌هایی که در جامعه افغانستان حاکم است، جشن بگیرند. 

اکنون که افغانستان در آتش جنگ و ناامنی می‌سوزد، فقر و نبود کار نیز نسبت به گذشته بیداد می‌کند، هنوز هم رسم و رواج‌های ناپسند و مصارف گزاف در جشن‌های عروسی افغان‌ها جایگاه خود را حفظ کرده و حتی بیشتر نیز شده است. خانواده داماد و یا عروس مکلف هستند که برای برپایی عروسی فرزندان‌شان به هرشکل ممکن هزینه کنند تا عروسی آنان را جشن بگیرند و به آرزویشان برسند. 

این رسم، رواج‌های ناپسند و مصارف گزاف در عروسی‌های افغانستان باعث شده است که اکثریت نامزدداران در این کشور سال‌ها نامزد بمانند و حتی شماری از آنان از یکدیگر جدا شوند و زندگی ناامیدی را در پیش بگیرند. در حالی که همه شهروندان افغانستان در عمل طرفدار عروسی‌های پرهزینه نیستند و عروسی‌هایی را که مصارف بیشتر در آن صورت بگیرد خلاف قانون و دستورات الهی می‌دانند، اما در عمل این سنت کمرشکن پابرجاست و تا جایی که قوانین دولت این کشور نیز نتوانسته است سد راه این رسم و فرهنگ‌های ناپسند مردمی شود. دوام این وضعیت باعث شد که در سال‌های اخیر در این کشور شماری از نهادهای خیریه دست به ابتکار جدید بزنند و سالانه چندین عروسی دسته‌جمعی برای نامزددارانی که توان مالی ندارند برگزار کنند. 

در حال حاضر عروسی‌های دسته جمعی در افغانستان نسبت به گذشه رونق بهتری یافته و با استقبال گرم مردم روبه‌رو شده است. مردم کار نهادهای خیریه و سرمایه‌داران را که در زمینه عروسی‌ها دسته جمعی تلاش می‌کنند خیر، انسانی و اسلامی می‌خوانند و تاکید دارند برگزاری این گونه برنامه‌ها زمینه ریشه‌کن‌سازی رسم و رواج‌های ناپسند را فراهم می‌کند. 

استقبال مردم افغانستان از عروسی‌های دسته جمعی و افزایش این برنامه در حالی بیشتر شده است که در آغاز سال ۱۴۰۰، ۱۴۰ زوج افغان، محفل عروسی‌شان را به گونه دسته جمعی در کابل جشن گرفتند. مصارف این جشن عروسی دسته جمعی را در کابل نهاد خیریه ابوالفضل عباس به عهده داشت. می‌گویند کسانی در این برنامه شرکت کرده بودند که توان مالی برای ازدواج نداشتند و خواستند با این کار از رسم و رواج‌های ناپسند در عروسی‌ها و مصارف گزاف نیز جلوگیری کنند تا دیگران نیز تشویق شوند. 

دامادها، عروس‌ها و خانواده‌های دو طرف که در محفل عروسی دسته جمعی کابل شرکت کرده بودند از برگزاری عروسی دسته جمعی استقبال کردند و گفتند: «مردم و حتی کسانی که توانایی مالی خوب دارند از حضور در عروسی‌های دسته جمعی شرم نکنند و تلاش کنند با حضورشان در این گونه برنامه‌ها رسم و رواج‌ها غیر دینی و اسلامی را از بین ببرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاطمه، عروس که با خواست خود و خانواده داماد در عروسی دسته جمعی شرکت کرده بود می‌گوید: «ما مشکلات اقتصادی زیادی داشتیم و توان عروسی نبود. با تفاهم خانواده نامزدم و خانواده خودم در این برنامه شرکت کردیم و خیلی خوشحالیم، از همه نامزدداران که توانایی مالی خوبی ندارند می‌خواهم که در چنین عروسی‌های دسته جمعی شرکت کنند و به رسم و رواج‌های ناپسند پشت پا بزنند.» 

خلیل گلزار، خویشاوند یکی از دامادها گفت: «متاسفانه رسم و رواج‌های ناپسند سد کلان مقابل راه اکثریت جوانان نامزددار که توان مالی ندارند قرار گرفته است. ما باید این رسم‌های ناپسند را که باعث مصارف پول زیادی می‌شود و جوانان را منحرف می‌کند برداریم و به هر آن چه که شریعت و دین ما در رابطه با مصارف ازدواج گفته است پایبند باشیم تا به آرزوی خود برسیم و هم خداوند از ما راضی باشد.» 

نورعلی احمدی، مسؤول نهاد خیریه ابوالفضل عباس که این جشن عروسی را برگزار کرد، به خبرنگار ایندپندنت فارسی می‌گوید: «این سیزدهمین جشن عروسی است که برگزار می‌کنیم و هر دامادی را که توان ملی نداشته باشد، وارد فهرست خود می‌کنیم و به گونه دسته جمعی جشن عروسی‌شان را برگزار می‌کنیم.» 

آقای احمدی مصارف هر زوج را در این محفل ۲۸هزار افغانی برآورد کرد و افزود: «ما برای شرکت عروس و داماد در این برنامه پیچ شرط خاصی نداریم، فقط عروسی نخست‌شان باشد و توان مالی نداشته باشند، عروسی‌شان را جشن می‌گیریم.» 

قابل یادآوری است که در سال‌های اخیر شماری از نهادهای خیریه در این کشور تلاش کردند که سالانه عروسی‌های دسته جمعی نامزدداران را که توان مالی ندارد با پول شخصی خود جشن بگیرند، اما این که چه تعداد از نامزدداران از این طریق تاکنون به زندگی مشترک‌شان رسیدند آمار دقیق آن در دست نیست، اما به گونه اجمالی گفته می‌شود که تاکنون هزاران زوج از این طریق ازدواج کردند و به زندگی مشترک‌شان ادامه دادند.

بیشتر از زندگی