رهبران جهان در پی تدوین پیمان بین‌المللی برای همه‌گیری آتی

طرح این پیمان از سوی شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا در آخرین کنفرانس سران «جی ۲۰» مطرح شد

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا - JOHANNA GERON / POOL / AFP

رهبران جهان از تدوین یک پیمان بین‌المللی برای کمک به مقابله با همه‌گیری‌های آینده حمایت کرده‌اند. 

این پیمان که هدف آن ایجاد آمادگی و واکنش به فوریت‌های پزشکی در آینده است، اطمینان حاصل خواهد کرد که کلیه کشورهای جهان به تساوی و به گونه‌ای منصفانه به واکسن، دارو و تجهیزات تشخیص بیماری دسترسی داشته باشند. 

این نظریه از سوی شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا در آخرین کنفرانس سران «جی ۲۰» و در نوامبر سال گذشته مطرح شد. 

این طرح اکنون از جانب بوریس جانسون و ۲۳ رهبر دیگر جهان از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نامه‌ای که در نشریه «دیلی تلگراف» بریتانیا و دیگر نشریات جهان منتشر شده، حمایت شده است. 

در این نامه کووید-۱۹ به عنوان «بزرگ‌ترین چالش در مقابل جامعه بین‌الملل از دهه ۱۹۴۰ تاکنون» توصیف شده است و اشاره شد که دو جنگ جهانی موجد یک دوره همکاری میان کشورها بود.  

در این نامه آمده است: «"امروز همان امید را داریم، یعنی در حالی که با هم برای غلبه بر کووید-۱۹ مبارزه می‌کنیم، بتوانیم یک ساختار بهداشتی موثرتر را در سطح جهانی بنا کنیم تا بتواند از  نسل‌های آینده حفاظت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ما معتقدیم که ملت‌ها باید همراه یکدیگر روی یک پیمان بین‌المللی جدید برای آمادگی و واکنش در مقابل همه‌گیری کار کنند. چنین تجدید عهد جمعی نقطه عطفی در افزایش آماده‌سازی در مقابل همه‌گیری در عالی‌ترین سطح سیاسی خواهد بود.»

تعهداتی مشترک برای «حصول اطمینان از تساوی و انصاف در دسترسی جهانی به واکسن‌های مطمئن، موثر و ارزان، دارو و تجهیزات تشخیص بیماری برای همه‌گیری‌های آینده» وجود دارد. 

علاوه بر این، یک پیمان نوین بین‌المللی همکاری در زمینه‌های بسیاری از جمله نظام‌های آگاهی زودرس در مورد همه‌گیری‌های بالقوه، اشتراک در داده‌ها و توزیع واکسن و وسائل حفاظت شخصی را توسعه خواهد داد. 

در این نامه آمده است: «در زمانی که کووید-۱۹ از نقاط ضعف و شکاف‌های ما سوءاستفاده کرده، ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به عنوان جامعه جهانی برای صلح و همکاری که فرای این بحران برود، گرد هم آئیم.»  

در میان شخصیت‌هایی که از این فکرحمایت کرده‌اند، باید از رهبران فیجی، پرتغال، رومانی، کنیا، یونان، آفریقای جنوب، اسپانیا، نروژ نیز سازمان بهداشت جهانی نام برد. 

در اوایل ماه جاری کارشناسان به ایندیپندنت گفتند که بریتانیا باید از وقایع «غم‌انگیز» سال گذشته درس بگیرد و از هم‌اکنون خود را برای همه‌گیری‌های آتی آماده کند.   

در اوایل هفته جاری نیز دولت بریتانیا یک نهاد جدید بهداشتی موسوم به «آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا» ایجاد کرد که وظیفه آن آماده‌سازی کشور در مقابل خطرات ناشی از همه‌گیری‌ها در آینده است. 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان