تاکید غنی بر آتش‌‌بس و انتقال قدرت از طریق انتخابات در نشست قلب آسیا

نهمین دور نشست «قلب آسیا -روند استانبول» در دوشنبه با حضور وزیران خارجه و نمایندگان ۱۵ کشور عضو برگزار شده است

اشرف غنی در نهمین دور نشست قلب آسیا بر برقراری آتش‌بس و انتقال قدرت از راه انتخابات تاکید کرد- ارگ

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در دومین روز نشست قلب آسیا – روند استانبول بار دیگر طرح خود را برای توافق سیاسی با طالبان ارائه کرد و گفت برای توقف خشونت‌ها برقراری آتش‌بس و انتقال قدرت از طریق انتخابات انجام شود. 

او از ترکیه و سازمان ملل متحد برای آمادگی در برگزاری نشست آتی صلح در استانبول سپاسگزاری کرد و گفت که برای توقف خشونت‌ها در افغانستان آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل متحد شکل گیرد و انتقال قدرت از طریق انتخابات و براساس قانون اساسی کشور انجام شود. 

انتظار می‌رود نشست استانبول برای ترسیم نقشه ‌راه سیاسی کشور در هفته‌های آینده برگزار شود که در آن نمایندگان گروه طالبان، احزاب سیاسی و دولت افغانستان تحت نظارت آمریکا و سازمان ملل متحد گردهم آیند.  

آقای غنی تاکید کرد که هر نوع توافق سیاسی در کشور در قالب قانون اساسی افغانستان انجام شود. 

در نهمین دور نشست قلب آسیا – روند استانبول که با حضور وزیران خارجه و مقام‌های ارشد ۱۵ کشور به ابتکار افغانستان و تاجیکستان در دوشنبه جریان دارد، همسایگان و متحدان منطقه‌ای افغانستان بر برقراری ثبات در این کشور تاکید کردند. 

جواد ظریف، شاه محمود قریشی، جی شانکار، مولود چاوش‌اوغلو، وزیران خارجه ایران، پاکستان، هند، ترکیه و بسیاری از نمایندگان ارشد کشورهای دیگر منطقه در این جلسه حضور دارند. 

آقای غنی در این نشست کشورش را نقطه وصل منطقه‌ای دانست که می‌تواند موجب رفاه و امنیت همه شود. او گفت: «افغانستان باثبات به نفع تمام کشورهای منطقه است. جمهوری اسلامی افغانستان در موقعیتی است که نقش چهارراه آسیا و محل تلاقی تمدن‌ها را ایفا کند.»  

رئیس‌جمهور غنی افزود: «امیدواریم که مرزهای ما به عنوان نمونه همکاری متقابل به سرحدات باز و همکاری مبدل شود.» و از کشورهای منطقه خواست که برای برقراری صلح در افغانستان تلاش کنند. 

امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان که میزبانی مشترک نهمین دور نشست قلب آسیا-روند استانبول را به عهده دارد، نیز گفت که تجربه تلخ چهار دهه اخیر در افغانستان نشان می‌دهد که قضیه افغانستان، راه حل نظامی ندارد. 

او گفت که کشورش طرفدار صلح و آرامش در افغانستان است و همکاری با افغانستان در اولویت سیاست خارجی تاجیکستان قرار دارد. 

او افزود: «فرجام تمام جنگ‌ها آشتی است. ما نیز در کشور خود شش هزار فرد مسلح را بخشیدیم و در دولت جذب کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای رحمان به امکانات زیادی در زمینه همکاری در بخش انرژی بین دو کشور اشاره کرد و قول داد که کشورش با افغانستان در اجرای برنامه‌های مشترک اقتصادی همکاری کند. 

او گفت: «پیشنهاد می‌کنیم خط راه آهن میان تاجیکستان، افغانستان و ایران ایجاد شود.» 

روند استانبول- قلب آسیا در سال  ۲۰۱۱میلادی به ابتکار کابل و آنکارا به هدف رسیدن افغانستان به صلح و ثبات و همکاری منطقه‌ای ایجاد شد. 

دیروز نیز آقای غنی با رحمان دیدار داشت و دو کشور همسایه پنج سند همکاری امضاء کردند. 

براساس اعلام ارگ ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه‌های همکاری در بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، حمل و نقل، ترانزیت، انرژی و فرهنگی میان دو کشور به امضا رسیده است.

بیشتر از جهان