اشرف غنی هر نوع انتقال قدرت بدون انتخابات را رد کرد

رئیس‌جمهوری افغانستان خطاب به طالبان گفت که حاضر است فردا انتخابات زودهنگام برگزار کند، اما قدرت را غیر قانونی انتقال نمی‌دهد

آقای غنی برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه به نقشه راه صلح حکومت تاکید می کند-ارگ

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، می‌گوید که بدون برگزاری انتخابات، حاضر نیست قدرت را به فرد دیگری انتقال دهد. او این سخنان را در سمینار «اولویت‌های سیاست خارجی و اصلاحات دستگاه دیپلماسی افغانستان» که امروز در قصر استوری وزارت خارجه افغانستان برگزار شد، بیان کرده است. در این سمینار، محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه، شماری از مقامات عالیرتبه دولت افغانستان و تعدادی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی که به‌صورت مجازی وصل شده بودند، حضور داشتند.

 آقای غنی در مورد اولویت‌های سیاست خارجی، پنج حلقه سیاست خارجی، روند صلح و مبدل شدن افغانستان به چهارراه آسیا، صحبت کرده است.

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد: «اگر طالبان فردا برای انتخابات آماده باشند، ما هم آماده هستیم؛ اما بدون انتخابات، حاضر به انتقال قدرت به جانشین خود نیستم. ۴۲ سال جنگ کفایت می‌کند و ما هم مانند سایر ملل جهان حق زندگی داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند آقای غنی از تلاش آمریکا برای تسریع روند صلح افغانستان استقبال کرده، ولی گفته است که برای برقراری صلح دائمی، حکومت افغانستان به برخوردی بر اساس واقعیت‌ها با روند صلح نیاز دارد و نه برخوردهای احساساتی. او می‌افزاید: «در مقایسه با هر کشور منطقه و جهان برای دستیابی به صلح در افغانستان، ما صد برابر بیشتر عجله داریم اما برای تامین صلح پایدار و عادلانه، به جای احساسات، بر اساس واقعیت‌ها به پیش می‌رویم.»

چند روز پیش آمریکا در نامه‌ای از اشرف غنی خواسته بود تا از طرح این کشور برای برقراری صلح در افغانستان حمایت کند. گام نخست در طرح صلح آمریکا برای افغانستان، «ایجاد دولت موقت» است زیرا آمریکا بر این باور است که تنها ایجاد دولت موقت می‌تواند بستر انتخابات سراسری و همه‌شمول در افغانستان را فراهم کند؛ اما آقای غنی این طرح را «کاغذپاره خیالی» توصیف کرده و گفته است که معیار افغان‌ها، قانون اساسی کشور به عنوان وثیقه ملی است و دولت افغانستان هر طرحی که از قانون اساسی عبور کند را رد می‌کند.

آقای غنی برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه، بر نقشه‌راه حکومت تاکید می‌کند و می‌گوید که تنها نقشه‌راه صلح حکومت، افغانستان را به صلح دائمی، عادلانه، وحدت و حاکمیت ملی خواهد رساند.