«بازرسان سازمان ملل، حوثی‌ها را مسئول حمله به فرودگاه عدن معرفی کردند»

رویترز: روسیه مانع انتشار گزارش سازمان ملل درباره نقش حوثی‌ها در حمله‌ای شد که ۲۲ کشته بر جای گذاشت

دود ناشی از انفجار ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ در فرودگاه عدن-Saleh Al-OBEIDI / AFP

تیمی از بازرسان سازمان ملل دریافتند که حمله ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ به فرودگاه عدن در یمن که ۲۲ کشته بر جایی گذاشت، کار حوثی‌های یمن بوده است. گروه شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی.

دو دیپلمات مطلع در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کردند که تیم بازرسان سازمان ملل در جلسه رسیدگی به تحریم‌ها علیه حوثی‌ها در روز جمعه، این گزارش را ارایه کردند، اما روسیه مانع انتشار عمومی‌تر این گزارش شده است.

این درحالی است که حوثی‌ها در زمان وقوع حمله مسئولیت آن را نپذیرفته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات‌ها اعلام نکردند که چرا روسیه مانع انتشار گزارش نقش حوثی‌ها در این حمله شده است. هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز به پرسش رویترز در این زمینه پاسخ نداده است.

این گزارش در حالی به رسانه‌ها درز کرده که دولت جو بایدن برخی تحریم‌ها را علیه حوثی‌ها تعدیل کرده و به دنبال راهکاری برای برقراری آتش‌بس با حوثی‌ها است.

عربستان سعودی که طرح آتش‌بس را ارایه داده و دولت قانونی یمن از این آتش‌بس حمایت می‌کنند، اما حوثی‌ها می‌گویند امتیازهای در نظر گرفته شده کافی نیست.

حوثی‌ها که شمال یمن را در دست دارند در حال جنگ با نیروهای دولت یمن و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی هستند.

گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که حوثی‌ها از دو منطقه‌ به فرودگاه عدن حمله کرده‌اند. موشک‌های استفاده شده در حمله ۳۰ دسامبر نیز مشابه موشک‌های دیگری است که حوثی‌ها در حمله‌هایی از این دست از آن استفاده می‌کنند.

این حمله زمانی انجام شده که اعضای دولت مشروع یمن به فرودگاه یمن رسیده بودند. در این حمله ۲۲ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگه زخمی شدند.

بیشتر از جهان