وزیر ارتباطات ایران: تحریم‌، مسیریاب «وِیز» را مسدود کرده است

مسیریاب ویز بارها در ایران فیلتر و رفع فیلتر شده است

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران- عکس از خبرگزاری میزان

وزیرارتباطات در ایران می‌گوید برنامک مسیریاب «ویز» (Waze) فیلتر نشده و دسترسی نیافتن به آن، به دلیل تحریم است. البته این ادعا «به این معنی نیست که سیاست‌های فیلترینگ حساب و کتابی دارد.» 

محمدجواد آذری جهرمی که در یکی از اتاق‌های گفت‌و‌گوی مجازی «کلاب هاوس» حضور داشت، گفت که مسیریاب خارجی «ویز» فیلتر نشده، بلکه ایران را تحریم کرده است. تحریم نیز به این دلیل است که این برنامک «دیتا»های خود را روی «کلاود»هایی (Cloud فضای ابری) برده است که آی‌پی‌های (IP - آدرس اینترنتی) ایران را بسته‌اند. به گزارش ایرنا، این اتاق گفت‌و‌گوی مجازی در مورد فعالیت مسیریاب‌های بومی تشکیل شده و در آن درباره فیلتر شدن «ویز» برای رشد مسیریاب‌های بومی، در آن صحبت شده است. 

در حالی که مقام‌های قضایی در ایران مسیریاب «ویز» را پیشتر فیلتر کرده بودند، با ورود نسخه تازه این نرم‌افزار که زبان فارسی را پشتیبانی می‌کرد، نیز اعلام کردند که آن برنامک فیلتر می‌شود. برنامک مسیریاب «ویز» یک بار در سال ۱۳۹۶ فیلتر، و پس از مدتی رفع‌فیلتر شد. ولی شهروندان ایرانی می‌گویند از سال ۱۳۹۷ تاکنون استفاده از این برنامک در ایران بدون استفاده از فیلترشکن امکان‌پذیر نبوده است.

«ویز» مسیریابی بسیار پرطرفدار است که  توسط یک شرکت اسرائیلی طراحی، و سپس در سال ۲۰۱۳ به گوگل فروخته شد. از زمان اعلام فیلتر شدن «ویز» تاکنون تلاش‌های بسیاری برای طراحی مدل‌های مشابه داخلی آن صورت گرفته است. 

نخست، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف طرحی را در آن زمینه با عنوان «دال» آغاز کردند که به مرحله اجرایی شدن نرسید و موفق نبود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپهر، ایرانی مپ، رایا، نما، و معروف‌ترین آن‌ها «بلد» و «نشان»، از دیگر برنامک‌های مسیریابی هستند که طی سال‌های گذشته به بازار ارائه شده‌اند. طراحان «بلد»، تیم هزاردستان (ارائه‌‌کننده کافه‌بازار و سایت دیوار) بودند و طراحی و اجرای «نشان» را هم شرکت سازه‌های اطلاعاتی راژمان برعهده داشت. با این حال، هنوز هم «ویز» از پرمصرف‌ترین مسیریاب‌ها در ایران است.

به گفته آذری جهرمی، وزیرارتبطات، هر دو مسیریاب بومی «بلد» و «نشان» در یک فضای رقابتی رشد کردند، نه بر اساس فیلترینگ یک برنامک خارجی.

وزیرارتباطات ایران همچنین گفته است که مشکل عمده در از دسترس خارج شدن «ویز»، موضوع بستن آی‌پی‌های ایران است و اضافه کرده است که «البته معنای حرف من این نیست که سیاست‌های فیلترینگ در کشور حساب و کتابی دارد، بلکه موضوع ویز، فیلتر نیست.» موضوع بعدی این است که برخی مسئولان اذعان می‌کنند که مسیریاب‌ها می‌توانند نقاط ترافیکی را به سمت‌های خاص سوق دهند و ایجاد ترافیک کنند، یا جایی را در مناطق شهری به نوعی با سر ریز کردن ترافیک‌ها مختل کنند، و صاحبان مسیریاب‌ها‌ و نقشه‌های بومی باید درباره این مسئله صحبت، و آن را شفاف کنند.

او اخیراً نیز در اظهارنظری نسبت به فراهم کردن بستر توسعه تجارت الکترونیک گفت که فیلترینگ منسوخ خواهد شد. 

آذری جهرمی در مورد حذف فیلترینگ در آینده، افزود: «توسعه تکنولوژی و بلاک‌چین واینترنت ماهواره‌ای و...، باعث منسوخ شدن فیلترینگ می‌شود.»