سیگنال در واکنش به مسدودسازی در ایران: ما تسلیم نشده‌ایم 

احتمالا دستور مسدودسازی را «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» ابلاغ کرده است

درپی اعلام  تغییر سیاست‌های حریم خصوصی واتس‌اپ، بسیاری از کاربران این پیام‌رسان برای عضویت در سیگنال اقدام کردند- Lionel BONAVENTURE / AFP

در واکنش به مسدود شدن پیام‌رسان سیگنال در ایران، حساب رسمی مربوط به این پیام‌رسان در توییتر نوشت: «مردم ایران حق دارند که از حریم شخصی خود محافظت کنند. ما تسلیم نشده‌ایم.»

در این توییت همچنین آمده است که «سیگنال هم‌زمان به رتبه اول محبوبیت در فروشگاه آنلاین ایران و همچنین رتبه اول در فهرست مسدودسازی حکومت ایران دست یافته است و ما از آن زمان تلاش می‌کنیم تا سانسور را در ایران از پا بیندازیم».

همچنین به این نکته اشاره شده است که «ایران نتوانست از عضویت افراد در سیگنال جلوگیری کند، اما حالا با سانسور، میزان دسترسی به آن را به‌‌طور کامل پایین آورده است.» 

 

پیام‌رسان سیگنال که به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین پیام‌رسان‌ها در زمینه ی حفظ حریم شخصی و امنیت ارتباطی محسوب می‌شود، در هفته‌های اخیر پس از اعلام تغییر سیاست‌های حریم خصوصی واتس‌اپ، پیام‌رسانی بود که بسیاری از کاربران ایرانی واتس‌اپ به سمت آن رفتند.

اما از ۲۶ دی‌ماه خبرهایی مبنی‌بر حذف این پیام‌رسان از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی مانند کافه‌بازار منتشر شد. این فروشگاه‌ها اعلام کردند که پیام‌رسان را به دستور «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» حذف کرده‌اند. در پی آن، وقتی کاربران می‌خواستند سیگنال را از فروشگاه های آنلاین دانلود کنند، با این پیام مواجه می‌شدند: «این اپلیکیشن به‌دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از حالت انتشار خارج شده است.»

«کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» در جمهوری اسلامی ایران نهاد تصمیم‌گیرنده برای مسدود کردن وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های تلفن همراه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته پس از حذف پیام‌رسان از بازارهای آنلاین، کاربرانی که پیش‌تر آن را بارگذاری کرده و در پیان‌رسان عضو شده بودند، همچنان امکان استفاده از آن را داشتند. 

اما از بعدازظهر روز دوشنبه ششم بهمن‌ماه بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و همچنین وب‌سایت‌های ایرانی که به‌طور اختصاصی به خبرهای حوزه فناوری اطلاعات می‌پردازند، از مسدود شدن این پیام‌رسان خبر دادند و اعلام کردند که استفاده از آن در ایران بدون فیلترشکن ممکن نیست.

تاکنون هیچ مقام یا نهاد مسئولی در جمهوری اسلامی ایران به‌طور رسمی از مسدود شدن این پیام‌رسان خبر نداده است، اما گفته می‌شود دستور مسدودسازی سیگنال را «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» به سرویس‌دهنده‌های اینترنت ابلاغ کرده است. 

این در حالی است که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه، اعلام کرد که این نهاد در روزهای اخیر «هیچ رسانه، خبرگزاری و پیام‌رسانی را مسدود نکرده است و به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و هیچ‌یک از پیام‌رسان‌های اجتماعی نیست».