تاریخ برگزاری عید پاک امسال و دلیل تغییر آن

برخلاف کریسمس، تاریخ عید پاک برحسب تقویم قمری هر ساله تغییر می‌کند

عید پاک در پایان ۴۰ روز اجتناب از صرف غذاهای پرچربی و پرکالری از طرف مسیحیان مومن برگزار می‌شود - ANWAR AMRO / AFP

یکی از عیدهای مهم مسیحیان، عید پاک است که مومنان به این دین معتقدند طی آن عیسی مسیح پس از مرگ بر صلیب، بار دیگر رستاخیز یافته و به زندگی بازگشته است.  

برای غیرمسیحیان نیز، روزهای عید پاک فرصتی است برای خانواده‌ها که دور هم جمع شوند. اما برخلاف کریسمس، تاریخ عید پاک برحسب تقویم قمری از سال به سال فرق می‌کند. 

پس این سؤال مطرح می‌شود که عید پاک در چه زمانی جشن گرفته می‌شود، چرا تاریخ آن متغیر است و چگونه برگزار می‌شود؟  

عید پاک در چه تاریخی برگزار می‌شود؟ 

عید پاک در پایان ۴۰ روز اجتناب از صرف غذاهای پرچربی و پرکالری (لِنت) از طرف مسیحیان مومن برگزار می‌شود.   

مسیحیان هفته پیش از عید کریسمس را به یاد رنجی که عیسی مسیح در واپسین روزهای عمرش متحمل شد: مصلوب شدن او، خاکسپاری و سپس رستاخیزش از مرگ، «هفته مقدس» می‌نامند.  

امسال عید پاک درروز یکشنبه ۴ ماه آوریل برگزار می‌شود. 

برخی شاخه‌های مسیحیت روز عید پاک را در تاریخ دیگری و طبق «تقویم ژولین» برگزار می‌کنند. تقویم ژولین تقویمی رومی است که نخست از سوی ژولیوس سزار، امپراطور روم  ۴۶ سال پیش از میلاد مسیح تدوین شد. 

مسیحیان ارتدکس عید پاک را در روز دوم ماه مه، تقریبا یک ماه پس از مسحیت در غرب برگزار می‌کنند. 

دلیل تغییر تاریخ عید پاک در هر سال چیست؟  

همانند بسیاری از رویدادهای مذهبی از جمله فستیوال «دیوالی» در هند و «روش هاشانا»ی یهودیان، تاریخ عید پاک نیز متغیر است – به این معنا که تقویم گرکوریان می‌تواند برحسب سال تغییر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاریخ «یکشنبه عید پاک» نخستین یکشنبه پس از ماه کامل پس از حلول بهار در ماه مارس است. با توجه به تاریخ تحویل زمستان به بهار که امسال روز شنبه ۲۰ ماه مارس بود و ماه کامل پس از آن که روز ۲۸ ماه مارس شکل گرفت، محاسبه می‌شود که عید پاک باید در روز ۴ آوریل ۲۰۲۱ برگزار شود. 

عید پاک یادآور چه واقعه‌ای است؟

مسیحیانی که عید پاک را برگزار می‌کنند، معتقدند همان طور که در انجیل «عهد جدید» آمده است، عید پاک رستاخیز و قیام عیسی مسیح از مرگ سه روز پس از مصلوب شدن اوست. 

عید پاک رشته‌های محکمی با فستیوال مذهبی «پسح» یهودیان دارد که آن هم امسال با تاریخی متغیر در روز ۲۷ مارس و یکشنبه ۴ آوریل برگزار می‌شود. 

عید پاک مسیحیان چگونه جشن گرفته می‌شود؟ 

نخستین مراسم عشاء‌ربانی عید پاک در روز «شنبه مقدس» یعنی یک روز پیش از «یکشنبه پاک» در آخرین روز «هفته مقدس» برگزار می‌شود. 

اما امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا مراسم عشای ربانی کلیسا برای جلوگیری ازسرایت بیماری برگزار نمی‌شود. افزون بر مراسم عشای ربانی، مسیحیان طبق سنت این عید را با موسیقی، شمع، گل و به صدا درآوردن زنگ کلیساها جشن می‌گیرند.  هرچند عید پاک یک فستیوال مذهبی است اما جوامع مختلف جهان با ادیان متفاوت نیز آن را جشن می‌گیرند. 

در بسیاری جوامع عید پاک زمان دادن شکلات‌های تخم مرغی است که نماد طلوع و بازگشت به زندگی است. 

بسیاری از کودکان نیز در این رویدادها در بازی‌هایی از جمله شکار تخم مرغ عید پاک شرکت می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی